"A bolondok rendszerint a mezei virágokért rajongnak. A mezei virágok a föld vad gondolatai, nyílnak magoktól szeszélyesen összevissza." (Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma)

2018. szeptember 14., péntek

Fiume (Rijeka); a Magyar Királyság egyetlen tengeri kikötője




Fiume 1776–1918 között a Magyar Tengermellék központi része, amely a Szent Korona tagja, így a Magyar Királyságrésze volt, amely a történelmi középcímerünk alsó csücskében látható kétfejű sasban (a város jelképében) is megtestesül. A város fénykorát a Monarchia idején élte, azt a magyar korszaknak lehet tekinteni. Számos épületet emeltek ekkor illetve az infrastruktúrát is jelentősen fejlesztették.
    „A Fiumében - mai nevén Rijekában - működő Baross Magyar Kultúrkör Egyesület minden évben megemlékezik névadójáról, az egykori „Vasminiszterről”,aki a mai napig meghatározza a város arculatát és emléke elevenen él az évszázadok múlásával is.
    Baross Gábor Neve összefonódik Fiume történelmével. Személye ma is ismert és tisztelt. Amikor a város 1870-től magyar irányítás alá került, Baross először a közmunkálatok minisztere, majd közlekedési miniszter volt. Kiemelkedő súlyt helyezett a folyami, főképp a dunai hajózás fejlesztésére, de ugyanúgy elsődleges tervei között szerepelt a tengerhajózási forgalom megindítása, melyben fontos szerepet játszott a fiumei kikötő. Baross javaslatára a magyar kormány azonnal megkezdte a kikötőhöz vezető utak, elsősorban a Károlyváros-Fiume közötti vasútvonal kiépítését. A tengerhajózási forgalom ugrásszerű növekedése szükségessé tette a fiumei kikötő nagyarányú fejlesztését. 1914-ben itt készült Magyarország legnagyobb csatahajója, a tragikus sorsú Szent István.
     Baross Gábor, a „vasminiszter” neve eltéphetetlenül fonódik össze Fiume történelmével. Amikor a város 1868-ban a Magyar Korona fennhatósága alá került, Baross Gábor volt a közlekedési- és postaügyi miniszter. Elsődleges tervei között szerepelt a Vaskapu szabályozása és tengeri kikötő kiépítése. A magyaroknak ahhoz, hogy termékeikkel meg tudjanak jelenni a világpiacon, tengeri kijáratra volt szükségük. Erre a legalkalmasabbnak Fiume látszott, ahol már létezett egy, az akkori fogalmak szerint jelentős forgalmat lebonyolító, de méreteiben nem megfelelő kikötő, melyet azonban meg kellett nagyobbítani, kiépíteni és korszerűsíteni. Köszönhetően Baross Gábornak, azonnal megkezdődtek a kikötő, valamint a működését biztosító épületek építkezési munkálatai, kiemelt figyelmet fordítva a hatalmas raktárakra. A kikötő terveit Hilarion Pascal francia mérnök, a marseillesi és a trieszti kikötő egyik tervezője, és Hajnal Antal magyar mérnök készítették.
    A 60 év során a kikötőben emelt 36, főként többemeletes épület a historizmus, a szecesszió és a modernizmus stílusjegyei viselte. Tervezői a kor kiemelkedő magyar, horvát, olasz és osztrák építészei és mérnökei voltak. 1873-ban átadták a forgalomnak a Károlyváros (ma Karlovac) – Fiumei vasútvonalat. A XIX. század elejétől, de különösen 1872-től, a város lényeges átalakuláson ment keresztül. A velencei stílusú városmag körüli széles utcák mentén díszes, palotaszerű köz- és magánépületek emelkedtek, nem is szólva a kikötőről, amely az akkori kereskedelem és tengeri hajózás igényeinek megfelelően volt felszerelve. Az utcák kövezettek, az egész város csatornázott, és 1895-ben elkészült a vízvezeték is. 1903-ban a gázvilágítást villanyvilágítás váltotta fel, jól szervezettek működött a közfürdő, a kórház, a városi közlekedés, sőt bevezették a villamosjáratot is. Miután az épületek legnagyobb része magyar építészek tervei alapján épült, Fiume – tipikus mediterrán város helyett – inkább közép-európai benyomást kelt. Mintha Budapest utcáin járnánk.
    Baross Gábor érdemeit a fiumei városatyák is elismerték, és a város díszpolgárává avatták. A kikötő egy része, a Porto Baross, mind a mai napig az ő nevét viseli. A bronz emléktáblát, melyen Baross Gábor arcképe, és a Vasminiszter felirat látható, a magyarországi Magyar Közlekedési Kultúráért Alapítvány helyezte el. A tábla  Rijekában, a Riva Boduli utca 1. sz. épületének falán található.”


Forrás: Baross Magyar Kultúrkör, Fiume
















































































































































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése