Nyugat-Magyarországon,
az Őrségben, távol a világ zajától, Velemér apró falucskájától is messze, az
erdő mélyén egy Árpád-kori, az 1200-as évek végén épült, csodákkal teli templom
bújik meg. A Szentháromság (Szent Trinitász) tiszteletére épült templom páratlan
fényjátékával életre kelti a hétszáz éves, páratlan szépségű freskókon látható
alakokat. Ennyi falfestményt, ennyi fríz-szerűen, hosszan egybefüggő freskó-sort
sehol sem találni az országban, mint amennyit a mindössze 79 lakosú Velemér
temploma őriz. Freskóit, a templom építése után mintegy száz évvel, 1377 és 78
között festette meg Aquila János, aki a szentély északi falán önarcképét és
művésznevét is megörökítette. A templomban önmagáról festett portréját Európa
legrégebbi önarcképeként tartják számon. Vagyis ő volt az első – s nem csak
Magyarországon, hanem a világon –, aki nevét és arcképét ráfestette
műalkotására.
Az értéke azért nagy a freskó-együttesnek,
mert a restaurátorok nem színezték, csak konzerválták a falakat és
megtisztították. Így eredeti fényében és színeiben láthatók a képek több száz
év múltán is, annak ellenére, hogy a templomon sokáig nem volt tető és
gyakoriak voltak a beázások.
Az 1860-es években már csak a falai álltak, belül ürülék, szemét és tábortüzek üszkös nyomai. Rómer Flóris (régész, művészettörténész, egyetemi tanár, az MTA tagja, nagyváradi kanonok), a magyar műemlékvédelem atyja gyűjtést szervezett a templom javára, hogy meg tudják javíttatni a tetőt és ezzel megmenteni a páratlan jelentőségű és értékű freskókat. Így írt 1863-ban a Vasárnapi Újságban: „Ha Verpeléttől Velemérig minden magyar ember csak egy kis pénzt ad is, kikerül nem csak a zsúpfedél, hanem egy nemzeti becses műemlékünk is meg lesz mentve.”
Az 1860-es években már csak a falai álltak, belül ürülék, szemét és tábortüzek üszkös nyomai. Rómer Flóris (régész, művészettörténész, egyetemi tanár, az MTA tagja, nagyváradi kanonok), a magyar műemlékvédelem atyja gyűjtést szervezett a templom javára, hogy meg tudják javíttatni a tetőt és ezzel megmenteni a páratlan jelentőségű és értékű freskókat. Így írt 1863-ban a Vasárnapi Újságban: „Ha Verpeléttől Velemérig minden magyar ember csak egy kis pénzt ad is, kikerül nem csak a zsúpfedél, hanem egy nemzeti becses műemlékünk is meg lesz mentve.”
S igazából hogyan menekültek meg a freskók a
történelem és az időjárás szeszélyes viharai során? A reformátusok a reformáció
idején hosszú időn át használták a templomot, s vallási előírásaiknak
megfelelően mésszel lemeszelték a falakat. A több rétegű mész így megvédte a
freskókat.
A freskók különlegessége és egyedisége, hogy
az angyalok és a szentek fejglóriája vésett és domborműves kiképzésű.
Fénykoronának is nevezik.
A szentély diadalív belső részén látható, a korai
magyar kereszténység idején a Szentháromság misztériumának itt fellelhető, leges-legelső
ábrázolása, a koncentrikus három kör, egymásban elhelyezve. Különlegesen egyedi
és ritka megjelenítés. Később a Szentháromságot egy háromszögben lévő szem
alakban ábrázolták. A kör, amelynek nincs kezdete és vége, a végtelenségnek a végletekig letisztult
szimbóluma, a három kör pedig nem más, mint a három végtelen isteni személy, az
Atya, a Fiú és a Szentlélek. Szentháromság vasárnap, napfelkeltekor a szentély
csúcsíves ablakából érkező fény megvilágítja ezt a jelképet. A templomot a Fény
Templomának is nevezik, mert ezen kívül, az év különböző időszakaiban a Nap más
és más ablakon süt be, megvilágítva a különböző freskókat, az azokon lévő szentek
alakjait.
Majom a nyeregben, középkori szelfi a freskóban, 700 éves családi fotó a falon, meglepő módon ábrázolt falképek sora, a napfény játékos tobzódása a hajóban, és egy szeglet, ahová sosem süt be a Nap... Ez a veleméri templom. Történelmünk, magyarságunk gyémántos kincse. Egy Árpád-kori templom, amit a kommün idején (1919-ben) le akartak bontani, hogy köveiből istállót építsenek...
Majom a nyeregben, középkori szelfi a freskóban, 700 éves családi fotó a falon, meglepő módon ábrázolt falképek sora, a napfény játékos tobzódása a hajóban, és egy szeglet, ahová sosem süt be a Nap... Ez a veleméri templom. Történelmünk, magyarságunk gyémántos kincse. Egy Árpád-kori templom, amit a kommün idején (1919-ben) le akartak bontani, hogy köveiből istállót építsenek...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése