Istenmezeje településének neve talán
2016-ban lett közismert, mikor az Origo
hírportálon az olvasók a legszebb nevű falunak választották. Istenmezeje a Palócföld, a Felső-Tarnai-dombság kistájának egyik igen hosszan elnyúló
települése, nevét – Istenmezey
alakban – 1311-ben említi az első okleveles forrás. Istenmezeje több mint érdekes látnivalója a
Noé szőleje, avagy a Vállóskő.
A helyszínen
található ismertetőtábla történetének középpontjában egy Noé nevű, fukar és gonosz szőlőbirtokos áll, akit egy helyi
asszony elátkozott, így vált kővé a szőlőse. Az elbeszélés szerint egy édesanya
érkezett Noéhoz, a földesúrhoz, hogy szőlőt vigyen beteg leányának. A földesúr
elzavarta és meg is korbácsolta őt. Az asszony erre elátkozta Noét, aki
hatalmas vihar és lángok közepette kővé vált a tőkéjével együtt. Egy másik legenda
szerint egy várandós asszony vagy egy koldus erre járva hiába kértek szőlőt a
helyiektől. Ezen felbőszülve bosszúból megátkozták a szőlőszedőket, a tőkék
ezért kővé váltak. A sziklafalon párhuzamosan felfelé futó gerincek a monda
szerint a kővé vált szőlőtőkék maradványai.
A Noé szőleje a falu féltett kincse: egy látványos földtani,
geológiai érték, geológiai csemege. A látvány lenyűgöző: a falu fölé magasodó gigantikus
sziklaformáció – mintha egy félelmetesen kiáradó szürke sziklatenger el akarná
nyelni a falut. Olyan, mintha a lezúduló kőtenger hullámai – hirtelen megálltak és megkövültek
volna az utca szélén és a házak hátánál… A teteje fantasztikus kilátóhely, de a
belévájt sziklakápolnája miatt történelmi és kulturális érdekesség is egyben.
Talán sokan jól ismerik a vulkáni andezit
komor kőtornyait az Északi-középhegység
vulkános helyeiről, a bazalt fekete kőhalmait a Balaton-felvidék Tapolcai-medencéjének tanúhegyeiről, a mészkő és a
dolomit fehér sziklapadjait például a Bükk
fennsíkjáról. De a homokkő, ez a sárgás-barnás, porló kőzet is előfordul kis
hazánkban, a Mátrától északra, a Medves platójától keletre, a Felső-Tarnai-dombság és a Gömöri-erdőhát terepein egyaránt
megtalálható: hol folyóvájta homokhasadékokban meredező sziklafalakban, hol
itt-ott utunkba kerülő kibukkanásokban, illetve - mint egy gigantikus bálna
háta – hatalmas, monumentális kőképződményekben.
A miocén
földtörténeti kor elején kb. 23-19 millió éve, a több száz méteres vastagságú,
üledékes, döntően finom- és durvaszemcsés homokkőösszlet az egykoron itt
hullámzó Paratethys
partmenti-sekélytengeri zónájában, öbleiben rakódott le, amelyet a különféle mértékben
cementálódott homokkő alkotja. A kalcit-anyagú (CaCO3) cementásványainak
kiindulási alapanyaga a homokkőbe beágyazódó meszes héjú fosszíliák (pl.
kagylóteknők, csigahéjak) voltak, amelyek feloldódott anyaga szolgáltatta a
cementációs folyamatokhoz a kalcium-karbonátot. A homokot az elhalt ősi állatok
mészvázaiból kivált anyagok cementálták kemény kőzetté, szépen egymásra
rakodva, majd később az erózió a puhább, gyorsabban pusztuló, márgás-agyagos
homokrétegeket kimosta közülük. A homokfalból kiálló kemény „kőbucik”, gumók („cipók") pedig ellenállóbbnak bizonyultak
szomszédságuknál, mivel több meszes kötőanyag halmozódott fel bennük. A sziklafalból
kiálló csipkés kőpárkányok, tarajok, bordák és gumók különleges látványt
nyújtanak, mintha sárkányok hátának megkövült tarajait látnánk a homokkő-falakban. (Ilyen természeti csodát az országban még Bárna és Bükkszenterzsébet határában lehet látni, mindkettőt már bemutattam).
A szikla aljában tátongó üreget a 18.
században a lovagkirály, Szent László tiszteletére felszentelt
sziklakápolnaként kezdték használni. A helyi hagyomány szerint hajdanán remete
is lakta a „barlangot", és teknővájó cigányok, majd a II. világháború
idején istenmezejei családok is rejtőztek benne.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése