"A bolondok rendszerint a mezei virágokért rajongnak. A mezei virágok a föld vad gondolatai, nyílnak magoktól szeszélyesen összevissza." (Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma)

2018. január 9., kedd

A nagyságos fejedelem, II. Rákóczi Ferenc szobrai a Rákóczi út házain



A Rákóczi út már a török idők óta fontos útvonal volt, mert hiszen ez a kereskedelmi út (Hatvani, majd Kerepesi néven) vezetett Pest város szívéből a Hatvani-kapuhoz (hívták Egri-kapunak is), hogy onnan aztán továbbfusson nyugatnak Hatvan, illetve Eger felé.
    1906-ban Isztambulból hazaszállították nagyságos vezérlő fejedelmünk, II. Rákóczi Ferenc, és édesanyja, a hőslelkű Zrínyi Ilona, valamint a szabadságharcban részvevő és a Habsburgok ellen küzdő nagyjaink, Sibrik Miklós, Thököly Imre, gróf Bercsényi Miklós hamvait. A Keletitől a Szent István Bazilikáig ezen az úton vitték a szent hamvakat, hogy ott felravatalozzák őket. (Kivéve Thökölyt, neki a Deák téri evangélikus templomban adták meg a végtisztességet). Majd Felvidéken, a kassai dómban, a Szent Erzsébet katedrálisban helyezték őket végső nyugalomra. (Thököly Késmárkon lett eltemetve). A városvezetés úgy határozott, hogy a hazatérés tiszteletére a Keletitől a Károly-körútig menő útszakasz az eddigi Kerepesiről Rákóczi útra neveztessék át. Az út menti házak közül kettő is Rákóczi szobrot kapott.
    Ha ezt a nagy történelmi léptéket nézzük, akkor még nem is olyan régen a Rákóczi út Budapest székesfőváros egyik ékköve, patinás sugárútja volt. A Horthy-korszak és a Kádár idők 60-as éveiben mindenképpen; egymásba érő, hangulatos üzletsorok, egykor fényűzőnek számító, nívós és márkás nagyáruházak sora; Divatcsarnok, ami majd Otthon Áruház, aztán a Csillag, Verseny, Lottó Áruházak és még a Corvin és az Astorián túl az Úttörő Áruház. És állt a Blahán a szintén patinás Nemzeti Színház is… És itt zötyögtek a villamosok is a Rákóczi úton végig, bizony, át Budára. (Többek között a 44-es 67-es, 68-as, 19-es villamosok.) Aztán a villamosjáratokat megszüntették 1972-ben (75 évig jártak itt), s nemsokára, vele az áruházakat is. Az út komplex felújítása is ekkor történt. A felszedett sínpárok helyére plusz 1-1 sáv autóút került, így most már kétszer négy sávban, mint egy gyorsforgalmi autópálya szeli át/ketté a várost, oda-vissza ontva az autókat. A járdákat ezzel egy időben leszűkítették (most szűkek és zsúfoltak, főleg nyáron, a turistaszezon idején vehető észre), holott a villamos megszűnésével a gyalogosokra is gondolhattak volna, a biciklisekről nem is beszélve. Összegezve, a Rákóczi utat úgy alakították ki „közlekedésileg”, az erőteljes urbanizáció követelményeinek megfelelően, hogy mindent az autós közlekedésnek rendeltek alá, a gyalogosokra egyáltalán nem is gondolva.
    A házak, az épületek egy emelet magasság felett a múltban szerzett szépségükkel, még mindig, most is dacolnak az idővel. Egy igényes, letűnt kor maradványai ők. Igaz legtöbbjük füstösen feketén, málladozva, sokuk romosan és lepusztulva. Egy emelet alatt pedig dúl a ma, a jelen nemtörődömsége, hanyagsága, a végletekig felgyorsult mindennapi élet nyomai; gyorséttermek, gyroszosok, gagyi üzletek tömkelege, az épület csak az első emeletig való kihasználtsága, falfestése, toldozása-foltozása, falfirkák a falakon, szemét, kosz a fal tövében és szintén össze-vissza plakátolt falak és oszlopok, bezárt, üresen kongó üzlethelyiségek. A két házsor között pedig a kétszer négysávos autópálya felgyorsított, beton futószalagja rohan megállíthatatlanul… Így lett a régi, nagy múltú, korzós, sétálós, kényelmes, vásárlós, legfeljebb a villamoscsilingeléstől „hangos” Rákóczi útból zajos, kipufogó gázoktól mérgező, füstös, fuldoklós, nyomasztó, lélekölő autópálya, Pest szinte legforgalmasabb útvonala. Manapság a Rákóczi úton végigsétálni lehet, de nem érdemes; felér egy öngyilkossággal. Valahogy túl kell élni, gyorsan áthaladni rajta, ha nem akarjuk, hogy egy órányi „sétálás”, bámészkodás után tüdőnk is megfeketedjen, mint a házak, épületek fala. Pedig érdemes lenne, sőt érdemes felnézni, fejünket felemelni; építészeti csodákat, kiváló építészek mesterműveit, házait, palotáit, remekbe szabott épületdíszítéseket, faliképeket, freskókat, szobrokat láthatunk és csodálhatunk meg.
    S ahogy a régi Rákóczi út Pestnek ékköve volt, ugyanúgy ékköve volt a Rákóczi útnak az 51-es szám alatti épület. Én csak „Rockefeller-háznak” hívom, hiszen utcafronti, meredeken égnek törő, kettős tornyával a new yorki felhőkarcolókhoz hasonlít, persze kicsiben. De ezzel a „hasonlósággal”, megjelenésével, valamint hatalmas belső, mélyen hátranyúló, levegős udvarával egyértelműen kilóg az út többi merev, zárt homlokzatú házai, épületei közül. Bár sötétben álló udvara alig kap fényt, ide alig hatol le a napsugár. Az árkád alatti lakásokban szerintem még nappal is villanyt kell kapcsolni. Kissé nyomasztó lehet itt lakni... De sajnos, sokunknak, még ennyi sem jut... A bérház homlokzatfaláról omlik, mállik a vakolat, a belső udvar falai feketéllik a több évtizedes rárakodott füsttől és portól. A szellős, belső udvart díszítő marcona, maguk elé meredő, a házat a vállukon tartó kőóriások is fekete ruha külsőt vettek fel. Az épület tornyai tetejének párkányzatán nagyságos fejedelmünk, II. Rákóczi Ferenc és koszorút tartó Pannónia, mint magyar honleány szobrai állnak (mindkettőjükből kettő is), igaz talapzatukat erősen kikezdte az idő… Mivel a szobrok magasan az utcaszint felett vannak, nem valószínű, hogy túl sokan észreveszik.
    Rákóczi másik, domborműves mellszobra az 5-ös számú ház (volt Pannónia szálló) homlokzatán látható. Az akkori szállodatulajdonos, Glück Frigyes által tétetett fel a ház főbejárata fölé, „Rákóczi domborművű képmásával” arra a dicsőséges pillanatra emlékeztetvén, hogy háza előtt haladt el a fejedelem hamvait vivő ünnepélyes menet. Az emléktábla felirata szerint: „Hazajöveteled 1906 oktober 28-án diadalut volt, melynek emlékét őrzi a Rákóczi-ut, hirdesse e tábla hűséges néped háláját és reményét.” A szobor Havai János műve.


















































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése