"A bolondok rendszerint a mezei virágokért rajongnak. A mezei virágok a föld vad gondolatai, nyílnak magoktól szeszélyesen összevissza." (Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma)

2018. augusztus 4., szombat

A Kőrössy Albert építette miniszteri palota az Aulich utca 3. szám alatt; a Walkó-ház


Az építtető, Walkó Lajos alig múlt húszéves, és már saját palotával büszkélkedhetett az újonnan kiépülő, elegáns városnegyedben. A hírhedt, rossz emlékű Újépület 1897-ben történt lebontásával nagy terület szabadult fel, ahol sorra épültek a szebbnél szebb paloták, úri házak. Walkó Lajos az állam és a nemzet szolgája volt; pénzügyminisztériumi államtitkár. (A miniszter szó a latin "minister" szóból ered, amelynek jelentése "szolga", ill. "segéd").
    Walkó és neje a korszak egyik legjelentősebb mesterét, Kőrössy Albertet (1869–1955) bízta meg a szecessziós épület tervezésével és felépítésével, 1901-ben. (Kőrössy, Lechner Ödön legtehetségesebb tanítványa volt). A homlokzat fő dísze a gyönyörű állat- és növényábrázolások mellett az a csempelapokból álló kerámia falkép, amely az épület utcafronti oromzatát uralja, s amely ritkaságnak számított az épületdíszítésben Pesten, ahol inkább a mozaikképek használata volt gyakoribb. A homlokzatképen egy piros ruhás hölgy éppen gyümölcsöt szakít le az almafáról. Alkotója Maróti Géza, a neves magyar építész és szobrász. Többek között ő készítette a Liszt Ferenc Zeneakadémia homlokzati szobrait.
    Az épület gazdagon díszített homlokzatát tovább tanulmányozva – és egyben gyönyörködve benne -, az állapíthatjuk meg, hogy az ornamentikában a növényábrázolások (gesztenyefa- és tölgyfaágak) mellett elsősorban az állatfigurák dominálnak. Egy egész állatarzenál látható itt: béka, kígyó, mókus, szitakötő, gyík, páva és bagoly. S majd meglátják, még egy hétköznapi haszonnövény, a kukorica is tud szép díszítőelem lenni (általában a búza volt a gyakoribb).
    Budapesten sok műemlék jellegű ház, bérház, palota helyreállítása, restaurálása során a munka gondatlan, szakszerűtlen, a díszeket leverik vagy nem pótolják, elmaszatolják, a finom, cizellált homlokzati díszítéseket – ha sérültek -, egyszerűen kőporos fröcsköléssel egészítik ki, mert úgy egyszerűbb. Sok esetben előfordul, hogy ha nem műemlékké nyilvánított az épület, akkor műemléket megóvó, speciális terv sem kell, ilyenkor a kivitelező  önhatalmúlag dönt esztétikai kérdésekben. Nem tudom, hogy ki dönti el(!) azt, hogy egy épület műemlék-e avagy sem, de szerény véleményem szerint az 1945 előtt épített épületek egyértelműen műemlékek, vagy helyi védelem alatt állnak. 1945, a háború után, Budapest 70 százalékos lebombázása, szétlövése után, a főváros romokban hevert. A helyreállítás helyett csak pusztítás, rombolás, lebontás, vagy immel-ámmal történő toldozgatás-foldozgatás történt a magyar építészetnek csúfolt szocialista építőművészet (modernista, szocreál) tevékenysége során, melynek elsősorban politikai, ideológiai gyökerei voltak. Az eredetinek megfelelő helyreállítás nem volt szempont vagy mérvadó. A sok száz elrettentő példából csak kettőt említek: az egyik a Várnegyed sok impozáns államigazgatási - mára megcsonkított - épülete és maga a valamikor csodálatos Budavári Palota. (Biztosan sokan tudják, hogy Buda ostromakor, az oroszok által erősen szétágyúzott Várnegyedet Rákosiék teljesen le akarták dózerolni, és lakótelepet terveztek ide felépíteni… Az egyszerűbb lett volna...) A másik, Európa és a világ legszebb hídja, az Erzsébet híd... Az 1990-es, vagyis a rendszerváltás utáni magyar építőművészet pedig minden, csak nem építőművészet…(Lásd pl. a Könyves Kálmán krt. 40. alatti Tündérpalota pár évvel ezelőtti szerencsétlen „renoválása”, amely különben pont Kőrössy egy csodálatosan megvalósított épülete. Ez volt az az eset, amikor a tanonc lefőzte mesterét. Tudniillik a Lechner alkotta - különben gyönyörű – Iparművészeti Múzeumát „cigánypalotának” csúfolták, míg Kőrössyét „tündérpalotának” nevezték). A megmaradt, úgy-ahogy helyreállított, de most már erősen pusztuló épületek megóvására, restaurálására Budapesten  a városvezetés és az állam szinte semmi pénzt nem fordít, még állagmegőrzés címén sem (lásd pl. a történelmi Landerer & Heckenast nyomdának helyet adó épület szinte romokban, összeomlóban van. Vagy a Károlyi palota a Pollack Mihály téren, a Törley mauzóleum Budafokon, az Andrássy út sok-sok pusztuló bérháza és még sorolhatnám százával).
    Épületünk, a Walkó-ház esetében azonban más a helyzet, pozitív, követendő a példa. Restaurálása során az eredeti tervek elvesztek ugyan, de korabeli fényképek alapján sikerült rekonstruálni Kőrössy és Maróti remekét. A gondos, szakszerű és felelős restaurátorokat, építészeket szerencsére egyetlen szempont vezérelte: a restaurált homlokzat semmiben se térjen el az eredetitől. Ugyanez az elv érvényesült a belső tér munkálatainál is. Sajnos, ennek ellenére bekövetkezett egy hiba; a piros ruhás hölgyet ábrázoló csempeképen a csempék színei a helyreállítás során kissé elhalványultak. Képeimen azt is megmutatom, hogy milyen volt valamikor…














































































































 







 

















































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése