Ha valaki Lotz Károly freskóiban
szeretne gyönyörködni, azt könnyen megteheti, a budapesti közintézményekben,
palotákban, bérházakban sokat láthat. Azokba viszont sokszor nem egyszerű a bejutás. De ha a mester olyan freskóit szeretné
látni, amelyek nem bent, hanem kint vannak a szabadban és ott láthatók, nos,
akkor ilyet csak a VIII. kerület, Bródy Sándor utca 4. szám alatt láthat. Az
utcáról viszont nem annyira élvezhető a látvány, mert távol van. Az emeleti erkélyről
lenne az ideális hely a szemlélődésre, de sajnos a bejárás nem lehetséges, mert egy intézmény működik benne.
Nekem valamiképpen mégis sikerült. Így közelről látva és fényképezve, megpróbálom megmutatni Lotz gyönyörű freskóit.
Az 1860-as években a pesti városfalon
(a városfal nagyjából a mai Múzeum körút mentén húzódott) kívül eső, kissé
kiesnek mondható vidék, a már – még csak magányosan – álló Nemzeti Múzeum
környéke meglehetősen beépítetlen volt. A jobbára legelőként funkcionáló szabad
térségen évtizedekig előszeretettel
ütöttek tábort a Pesten vendégszereplő teátristák, artisták és mutatványosok. Ekkor kezdték
a város tehetősebb családjai építeni itt palotáikat. Beindult a palotaépítési
láz. Ekkortájt, pontosabban 1874-ben vette meg Ádám Károly – fehérnemű- és
vászon nagykereskedő – és neje Aigner Matild a közvetlenül a Nemzeti Múzeum melletti, azaz a
mai Bródy Sándor utca 4. szám alatti, akkor még üres telket. A palota
felépítésére a vagyonos, főúri család az akkori idők egyik legkedveltebb
építőmesterét, Weber Antalt (1823–1889) bízta meg. Weber kiváló építész, Ybl
méltó párja (és sógora), a magyar építőművészet oszlopos tagja. „Weber – írja egy méltatója a jeles
építészről – igazi nagy komponáló erejét az Ádám-ház loggiás bérpalotáján
csillogtatja meg, műemlékké avatásra méltó épületet hagyván a fővárosra művészi
örökségül, melyet még értékesebbé tesznek Lotz Károlynak, Weber sógorának ma is
ragyogó színpompájú freskói. Egy boldog, életvidám művészetet kedvelő kort
idéző felkiáltójel ez az épület a város sivár háztengerében.” Lotz más helyütt
is együttműködött a tervező és építész Weber Antallal.
A ház érdekessége, hogy egy velencei palota szinte pontos másolata. Az
utcafront visszaugró középrészében kétoszlopos kapu látható, az első emeleten
pedig szintén kétoszlopos, nyitott loggia, bábos korláttal.
Az 1876-ban felavatott, kora
eklektikus (neoreneszánsz), háromemeletes palotában a két nagy utcai termen
kívül 31 szobának, három konyhának és négy fürdőszobának jutott hely. A
földszinten, az éléskamrákon, előszobákon és egyéb kisebb helyiségeken kívül
kocsiszínt és istállót, míg az alagsorban hatalmas fáspincét alakítottak ki. Az
épület rendkívül gazdag belsőépítészeti kiképzése részben máig fennmaradt:
eredeti formájukban láthatók például a lakások kétszárnyú ajtói, a fából
készült csigalépcső és több cserépkályha. A kapualj sgraffito díszítései gyönyörűek.
A faragott kőhomlokzatú ház földszintjén először a bejárat melletti
kovácsoltvas kerítés és a kapu díszei ragadják meg a figyelmet, de érdemes egy
pillantást vetni az emeleti loggia díszes oszlopaira és oszlopfőire is. Itt, az
első emelet magasságában csodálhatók meg Lotz Károly gyönyörű falfestményei. A
freskók között az élet örömeit, a szerelmet, a művészetek szeretetét és az
emberi élet legfontosabb ciklusait, eseményeit ábrázoló kompozíciók borítják a loggia
falait és a mennyezetét, mint például a főképek, a Galathea diadala és Ámor
diadalszekere (Galathea egy tengeri nimfa a görög mitológiában).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése