A
józsefvárosi Kiss József és Népszínház utca sarkán hatalmas, masszív épület
emelkedik. Sok ilyet láthatunk, megszokott, átlagos kép Budapest utcáit járva.
De hogy egy igazi csodát, egy szemrevaló szépséget lássunk meg ebben a – bár
mesterien megtervezett, értően kivitelezett – szürke épületben, ahhoz fejünket,
tekintetünket igen magasra kell emelnünk. Ugyanis csak ekkor vehetjük észre a
sarokház homlokzatát díszítő, hatalmas, hármas tagolású szecessziós faliképét,
egy mozaik képsort, amely a ház leginkább figyelemre méltó része. Olyan
hatalmas, olyan monumentális, ami csak Feszty körképéhez hasonlatos. De témája
nem történelmi, hanem a sörivók, a sörkészítők munkáját magasztalja, a sör
heroisztikus diadalútját ábrázolja. Olyan, mint egy hosszú, gigantikus óriásplakát,
csakhogy ez 1906-ban készült. Elsőre, ránézésre mintha egy Wagner-opera nagy
ívű, grandiózus jelenete elevenedne meg, pedig igazából egy hétköznapi tevékenység, a sörfőzés és a sörivás
nagyszerűségét hirdeti. És most már elárulhatjuk - és egyáltalán nem lesz
meglepő -, hogy a művet Róth Miksa, a kor legelismertebb üveg- és mozaikkészítő
mestere készítette. Alkotása Budapest és az ország legnagyobb felületű kültéri
üvegmozaikja.
Ez a négyemeletes, tekintélyt parancsoló
épület az egykori Polgári Serfőzde bérháza volt, amelyet akkoriban Szódásházként
is ismertek, mivel a szódás
kocsik és söröslovak, az un. Dreher-lovak jártak ki-be széles hátsó bejáratán át.
De „Dreher-ház”-nak is nevezték, vagy Söröspalotának. A ház Vidor Emil tervei
alapján épült 1906-ban, és valóban a kőbányai sörgyár bérházaként funkcionált. Földszintjén az üzletek sorakoztak. (Vidor Emil neves szecessziós műépítész, a Palatinus-házak tervezője /Margit-rakpart/, a nagypolgári villaépítészet mestere. A székesfőváros rengeteg lakóháza, bérháza, villája kötődik nevéhez).
A gyönyörű
mozaikfrízt 2014 és 2019 között felújították, úgy hogy most még gyönyörűbb. Az öt éven át tartó
restaurálást egy diplomás festő-restaurátorokból álló csapat (négy, szintén gyönyörű hölgy) végezte. A ház a
II. világháborúban bombatalálatot kapott, a mozaik felszínét mindenütt
sérülések borították, a baloldali képmező felületéből pedig közel két
négyzetméternyi teljesen megsemmisült. A munka nehézségét fokozta az eredeti mozaikot
készítő Róth Miksa műhely árnyalatokban rendkívül gazdag és finom színvilága –
a ma gyártott mozaikanyag színei élénkebbek, harsányak – nem voltak beilleszthetők
a régi felületbe. Ezért felhasználták a korábbi munkáikból maradt anyagokat,
vásároltak hagyatékból régi mozaikot, de a nagyobb mennyiségben szükséges
színekért ki kellett utazniuk Velencébe, ahol még a mai napig is készítenek
hagyományos mozaikanyagot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése