"A bolondok rendszerint a mezei virágokért rajongnak. A mezei virágok a föld vad gondolatai, nyílnak magoktól szeszélyesen összevissza." (Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma)

2020. május 14., csütörtök

Járat a semmibe: a MALÉV 240-es járatának katasztrófája: magyar pilóták és légikísérők már 45 éve a Földközi-tenger hullámsírjában


A MALÉV 240-es számú járata a MALÉV által üzemeltetett három hajtóműves Tu–154 típusú sugárhajtású utasszállító repülőgép volt, amely 1975. szeptember 30-án a BudapestBejrút menetrend szerinti útvonalon Libanon tengerpartjának közelében, éjjel, 8 perccel a bejrúti repülőtéren való leszállás előtt (10 km-re volt tőle), a Földközi-tengerbe zuhant. A fedélzeten tartózkodó ötven utas, valamint a tíz fős legénység életét vesztette. A légikatasztrófa oka hivatalosan azóta is ismeretlen.
   A gépet feltehetően lelőtték, mert azt feltételezték, hogy arab csoportok számára fegyvereket szállított, vagy hogy PFSZ tagok küldöttsége tartózkodik a fedélzeten (nem tartózkodott). Ami biztosnak tűnik, hogy a jóval több mint 100 utast befogadására alkalmas gépen mindössze ötven utas tartózkodott a katasztrófa időpontjában. Tanúk elmondása szerint a gép indulása előtti napokban már nem lehetett rá jegyet váltani. Ebből egyesek arra következtetnek, hogy a PFSZ tagok számára fenntartott helyekre valamiért nem érkeztek meg az utasok. (A katasztrófa előtti napokban a Palesztinai Felszabadítási Szervezet vezető tisztségviselői Jasszer Arafat kivételével mindannyian Budapesten tartózkodtak hivatalos látogatáson). Mások pedig azt gyanítják, hogy a raktérben elhelyezett nagy tömegű (feltételezésük szerint fegyver) rakomány miatt le kellett csökkenteni a fedélzeti utasok számát. Szemtanúk szerint a repülőgépet Budapesten az indulás előtt egy kimondottan félreeső (és sötétbe borított) helyen várakoztatták és ott rakodták a fegyvereket a gépre, mivel a magyar vezetés titkos fegyverszállítmányt akart küldeni a térségbe. Akkoriban Magyarország jelentős fegyvergyártónak számított.
   Légiforgalmi szakértők úgy sejtik, hogy rakétával lőtték le a gépet. A jelentés szerint összesen 37 holttestet találtak a tenger felszínén lebegve, valamint kisebb roncsdarabokat. A holttesteket 24 órán belül azonosítás nélkül elföldelték. A magyar áldozatok nyughelye ismeretlen a hozzátartozók előtt, teljes titok fedi. A repülőgép roncsait nem kívánták a felszínre hozni (200-500 méter mélyen van), holott ennek műszaki feltételei már a katasztrófa idején is adottak lettek volna. A kiemelés utáni műszaki vizsgálat véget vethetett volna a baleset körülményeivel kapcsolatos több évtizedes találgatásnak. A katasztrófa kivizsgálását, az események megnyugtató feltárását a magyar kormány, a Kádár-rezsim egyáltalán nem szorgalmazta. A kiszállt magyar bizottság munkáját az ottani háborús helyzet miatt nem tudta elvégezni, immel-ámmal csak annyit állapított meg, hogy a repülő ismeretlen okokból történő robbanás következtében zuhant a tengerbe és hogy nem tudják, miért zuhant le(?). Arra pedig kísérlet sem történt, hogy az elhunytak földi maradványait felkutassák, azonosítsák és hazahozzák. A katasztrófa után Budapesten felavattak ugyan egy emlékhelyet a Farkasréti temetőben. Az utas- és a rakománylistának a katasztrófa utáni napokban érdekes módon nyoma veszett, a mai napig nem kerültek elő. Valószínűleg ez a világtörténelem legnagyobb részletes nyilvános vizsgálat nélküli polgári légikatasztrófája.
   Egy, a témát jól ismerő ember állítja: ”a Malév abban az időben rendszeresen fegyvereket szállított polgári járatokon. Ezeket a szállítási okmányok meghamisításával, más áruként tüntették fel. Azok az emberek, akik fegyvercsempészéssel magas profithoz juttatták a szocialista államot, még ahhoz sem vették a fáradságot, hogy legalább az áldozatokat hazaszállíttassák, és tisztességgel eltemessék.” Szégyen! (Ezt már én mondom).
   A tízfős magyar személyzet tagjai: Pintér János parancsnok, Kvasz Károly másodpilóta, Horváth István fedélzeti mérnök, Mohovits Árpád pilóta, Majoros László hajózó szerelő és az utaskísérők: Kmeth Ágnes, Fried Richárd, Szentpály Mercedesz, Herczegh Miklósné, Németh Lászlóné és az egyetlen magyar utas, Glausius Gábor.
   Személyes meglátásom az, hogy Izrael, kémei révén úgy tudta, a Budapestről induló és Bejrútba tartó gépen fog utazni a Fatah vezetősége (mint tudjuk, Jasszer Arafat a PFSZ elnökének kivételével). Közben a palesztin vezetők fülest kaphattak (nekik is voltak kémeik…), hogy a Moszad merényletre készül a gép ellen, és ezért az utolsó pillanatban lemondták a foglalást és nem szálltak fel a gépre. Ezért maradt üresen a számukra fenntartott 50 hely. De ezt már az izraeliek nem tudhatták: az akciót befejezték, a háborús övezet adta lehetőséget kihasználva, a gépet szándékosan megsemmisítették, abban a hiszemben, hogy megölik a palesztin vezérkart. Abban viszont, hogy a gépen fegyver van és fegyvert szállít (rendszeresen is) a palesztinoknak, 100%-ig biztosak voltak...

   Történt egy, a Malév gépéhez hasonló baleset, amely a csehszlovák légitársaság, a CSA 540-es Prága-Teherán járatát érte. Az 540-es járat Iljusin IL-62 típusú gépe, ugyanebben az évben, 1975 augusztus 20-án, a kora hajnali órákban a damaszkuszi reptér megközelítése közben, - a Malév gépéhez hasonlóan - felrobbant a levegőben(?). (Ennek a katasztrófának szintén volt 1 magyar áldozata, a híres zeneszerző, népzenegyűjtő Vujisics Tihamér, többek között A Tenkes kapitánya és a Bors című filmsorozatok zenéjének szerzője.)








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése