"A bolondok rendszerint a mezei virágokért rajongnak. A mezei virágok a föld vad gondolatai, nyílnak magoktól szeszélyesen összevissza." (Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma)

2020. május 10., vasárnap

Bizarr háborús kép 1945-ből; repülőgép a háztetőn: Budapest ostrománál a budai házra zuhant német gép története


Talán kevesen tudják, hogy Budapest székesfővárosunkra történelme során összesen két, azaz kettő repülőgép zuhant. Az egyik Budán történt, a második világháború vége felé, Budapest ostromakor, amikor a Vörös Hadsereg már teljesen körbezárta a várost és megkezdte az utolsó rohamokat bevételére. A másik repülőgép szerencsétlensége viszont már békeidőben történt, 1961. augusztus 6-án, amikor polgári repülés során a MALÉV egyik utasszállító kisgépe, egy sétarepülőgép zuhant le utasaival, Pesten. Mindkettő a város házaira zuhant. Most minkét esetet elmesélem, elmondom történetüket.

   1945. február 6-án szovjet tüzérségi támadás következtében egy német teherszállító repülőgép csapódott be az Attila út 37. épületébe. Az extrém látványt, a lehangoló, romos házakkal több fotó is megörökítette. A pilóta szörnyethalt. A gép rakományában liszt volt.
   A háznak korábban többek között Babits Mihály is a lakója volt. Az épületet Vágó László építész tervezte. Vágó saját bérházának legfelső emeletén alakította ki impozáns luxuslakását és műtermét, amelyből egy nagy, sakktábla-mintás burkolatú, szobrokkal díszített terasz nyílt. Innen egy olasz stílusú tetőkertbe lehetett továbbjutni, amelynek közepén egy úszómedencét alakítottak ki. 
   A Vérmezőt a második világháború idején kisebb repülőgépek leszállópályájaként használták, elsősorban a Várban székelő intézmények és a magyar és német alakulatok ellátására. Többek között ilyen fontos egység volt a Honvéd Főparancsnokság, a minisztériumok, vagy éppen a Sziklakórház. Budapest ostroma alatt 1945 februárjáig teherszállító vitorlázó repülők szállítottak utánpótlást a körbezárt csapatoknak. Az egyik repülőgép éppen a leszálláshoz készülődött, amikor találatot kapott és az Attila út 37. számú ház tetejébe, az utcafront homlokzatán, a legfelső emelet középső, tetőteraszos lakásába csapódott. Gyakorlatilag és egész pontosan Vágó László építész műteremlakásába. A háború után az épület (bár súlyosan megsérült) megmaradt, nem bontották le, de az 1949-es újjáépítésnél minden díszítőelemét, és a zárterkélyt eltávolították.

A DFS 230 a második világháborúban használt német légideszant teherszállító vitorlázó repülőgép, amelyet egy pilótából és kilenc katonából álló legénység szállítására fejlesztettek és rendszeresen felhasználtak. A DFS 230 merevített felsőszárnyas szerkezetű repülő, négyszögletű keresztmetszetű törzzsel. Fegyverzet: két géppuska. Vontatógépnek elsősorban a Junkers vagy más többmotoros repülőgépek, mint a Dornier, a Heinkel  és a Messerschmitt kerültek bevetésre. Az induláshoz eldobható kerékszerkezettel látták el; a landolás három ponton megtámasztott csúszó fatalpakon történt.


























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése