1961. augusztus 6-án
a HA-TSA lajstromjelű, Douglas C-47
típusú (tehát amerikai gyártású) MALÉV
utasszállító repülőgép
Budapesten,
Zuglóban szörnyű balesetet szenvedett, amikor
a Lumumba (ma Róna) utca 224-es számú lakóházára zuhant. A
baleset senki nem élte túl…
Mielőtt azt hinnénk a gépről, hogy azt az
amerikaiak ajándékozták volna a magyar államnak, nos nem, nem így került a
„tulajdonunkba”. Magyarországra egy kisebb konfliktus következtében került.
(Ekkor már dúlt a hidegháborús paranoia, a vasfüggönyt a felek már felvonták). 1951. november 19-én
a repülőnek négy amerikai katonát kellett volna a németországi
Erdingből
Belgrádba
vinnie. Az akkor még ellenségesnek számító Magyarországot
megpróbálták elkerülni. Aznap erős délnyugati szél fújt, ami a magyar határ
felé terelte a gépet, a pilóták pedig már későn vették észre, hogy a jugoszláv
főváros helyett a Mecsekhez érkeztek. A gép ezután visszafordult Jugoszlávia
felé, de ott (mint amerikai határsértő repülőre) azonnal tüzet nyitottak. Innen
Romániába
menekült, de ott is ágyúkkal várták, ezért visszatért a magyar területre. Ekkor
már a Szovjetunió is tudomást szerzett az ügyről, ezért
két MiG-15-ös
vadászrepülőgép leszállíttatta a katonai gépet Pápán. A repülőt azonnal kikiáltották
kémgépnek. A gép utasait kiutasították az ország területéről, a repülőt mint
„hadizsákmányt” viszont elkobozták, és mivel pont ugyanolyan volt, mint a
MALÉV-nél szolgáló Liszunov Li-2-esek (amiket a szovjetek a DC–3
licence alapján gyártottak) rögtön be is sorozták a flottába és forgalomba
állították, mint 21 személyes utasszállító repülőgépet. A gép elkobzása ellen
Amerika természetesen tiltakozott, és az eltévedésre való hivatkozással
követelte vissza a gépet. Hiába.
A MALÉV szolgáltatásai közül akkoriban igen
népszerűnek számított a főváros feletti sétarepülés. 1961. augusztus 6-án
a repülőgép Hoffmann Róbert kapitány irányítása alatt sétarepüléseket végzett Budapest felett. A balesettel
végződő út ezzel a géppel már az ötödik repülés volt aznap. Az utasok száma
(23) meghaladta a rendelkezésre álló ülőhelyekét (21). fedélzetén 17 felnőttel
és hat gyerekkel. A gyerekek számára nagy élménynek ígérkezett a város feletti
repülés… A gép 15 óra 44 perckor hagyta el Ferihegyet, majd Zugló fölé repült. Az út 12 percig tartott
volna. A repülő szabálytalan manővereket (úgy is mondhatnánk durva
szabálytalanságokat), vélhetően az utasok szórakoztatására hullámvonalas
repülést és szárnybillegetést végzett. Ekkor a gép váratlanul erős
sebességvesztéssel a hátára fordult. A repülőgép személyzete és az utasok a háthelyzetben kiestek az
üléseikből, mert a rendszeresített hevedereket nem kapcsolták be, így a gép további útját egészen a
becsapódásig gyakorlatilag emberi közbeavatkozás nélkül folytatta, mivel a gép
irányítása, a pilótafülkében és az utastérben hánykolódó utasok miatt
lehetetlenné vált. Zuhanóspirál mozgást követve dugóhúzóba került,
és orral előre, függőlegesen a Lumumba utca
224. számú házára zuhant. A gép orra átszakította a tetőt és a második
emeletet, majd az első emeleti födém állította meg. A gép fennakadt az épület
sarkán, de az iszonyú becsapódást követően a roncs kettétört, az első része a
tetőn maradt, a hátsó pedig a földre esett. Amikor a gép kettétört, a letört
farokrész az udvarra zuhant, halálra zúzva három odalent tartózkodó és éppen a
biciklijüket javító fiatalt. Három fiú volt, Ifj. Heé Gábor 13 éves, Bencze Ernő
17 éves és ifj. Vida Ferenc 20 éves… Otthoniasan, gatyában, atlétát viselve
szerelték bringáikat, mert azon a napon kánikulai meleg volt… A gép
négyfőnyi személyzete, valamint a 17 felnőtt és 6 gyermek utas (a legfiatalabb
mindössze ötéves volt), életét veszítette. A tragikus balesetben, összesen
30-an haltak meg.
A vizsgálatok megállapították, hogy a gép
műszakilag rendben volt, nagy valószínűséggel a személyzet a repülés szabályait
megszegve, az utasokat beengedte a pilótafülkébe (a két „többlet” embert), és
mint őket szórakoztatva végeztek hullámrepülést, szűk fordulókat kis
magasságon. Mint kiderült, a "légi bemutató" ellenére egyik utasnak
sem volt bekapcsolva a biztonsági öve. A zuglói baleset után betiltották a
sétarepüléseket Budapest felett. A katasztrófáról a Kádári politika és a
fősodrú média nem igazán számolt be, az MSZMP központi napilapja, a Népszabadság
1961. augusztus 8-i számában a 11. oldalon(!) rövid, néhány soros hírben
tudósított a balesetről. Az elvtársak igyekeztek inkább eltusolni az esetet: a
nagy szocialista építésben az ilyen „kellemetlen malőrök” csak rontanák a
renomét.
A ház ma felújítva, jó állapotban található,
az egykori balesetre csak a házra zuhant gép alatti, a ház udvari homlokzatán,
a fal sarkán a falon elhelyezett emléktábla emlékeztet, amely a három ott
lakott fiú emlékét őrzi. A három fiú szülei készíttették…
Személyesen ismertem Vida Ferit. Egy osztályba jártunk az általános iskolába a Május 1 úton.
VálaszTörlésPár nappal a szerencsétlenség előtt találkoztam Ferivel, mert a következő hétvégére kerékpár versenyre készültünk. Feri a Tipográfia versenyzője volt. Én a Bp. Postás szineit képviseltem. Amikor találkoztam Ferivel emlitette, hogy a jövőheti versenyre előkésziti majd a kerékpárját. Lánc olajozás, fék beállitás stb. Amig a kerékpár karbantartását végezte akkor történt a tragikus eset. Nagyon megrenditett a szerencsétlenség hire.
Egy osztálytársat és egy sportbarátot veszitettem el.