Marhajó!
Lehet, hogy lebontják a Közvágóhidat?
A
ferencvárosi Közvágóhidat 1872-ben nyitották meg Közvágóhíd és marhavásártér
néven. A kivitelezést Julius Hennicke porosz királyi mérnök és építőmester
végezte, Van der Hude építész tervezte. A helyszín kijelölésénél körültekintően
figyelembe vették az ipartelep várható bűzös voltát, valamint az ezt szállító
szélirányt. Ezért esett a választás Dél-Pestre, az akkori Pest déli határára, a
Soroksári úti szántóföldekre. Ez az akkori Bikarét, azaz marhalegelők területét
jelentette.
Építésének elsősorban közegészségügyi okai
voltak: Pest városának belterületén megnövekedett az állatok tartása, terelése,
hajtása s ez lassan tűrhetetlen állapotokat eredményezett, járványveszélyt,
betegségek terjesztését idézte elő, valamint - nem utolsó sorban -, a több száz magánvágóhíd
és mészárszék kiváltására szolgált. További két fontos cél is közrejátszott a
megépítésében: az egyik, a vágómarhák Alföldről vasúton történő szállítása és koncentrálása
a pesti vágótelepen. Valamint az az elgondolás, hogy az állatállományt a pesti
hizlaldákból ezentúl ne élve szállítsák Bécsbe (a magyar marha, különösen a
szürkemarha igen kedvelt volt a Habsburgok körében…), hanem itt levágva,
lehűtve, vagonokban közvetlenül a vágóhelyről kerülhessen a bécsi
vásárcsarnokokba. Ugyanakkor e tervben a vasút fejlesztésének és
összekapcsolásának, az áruszállítás növekvő hatékonyságának elképzelése
is meghúzódott. Eme nagyszerű és haladó gondolatok megvalósítására született meg
a terv egy ideális, központi marhavágóhíd és a szomszédos marhavásárhely
megépítésének kivitelezé-sére; korszerű vágóépületekkel, benne vágókamrákkal,
hűtőhelyiségekkel, hússzállító kocsik megrakodására alkalmas fedett udvarral, rámpákkal,
istállókkal. Ezt a grandiózus célt segítette a délebbre, az Alsó Bikaréten (Gubacsi út), a később
felépített Sertésközvágóhíd és a Duna-parton létesített Jégraktár. A két
vágóhíd Európa legmodernebb vágóhídjai közé tartozott. A vasúti szállítást a
Duna-pályaudvarról indították, amelynek az akkori helye a mostani MÜPA és
Nemzeti Színház helyén volt. (A helyszínről egy részletes, az akkori időkből
származó térképet mutatok). A terv szülőatyja, megálmodója a zseniális, főváros-építő
Kamermayer Károly miniszteri tanácsos, aki a város köztisztasági és
közegészségügyi ügyeiért volt felelős. Nevéhez fűződik a város erőteljes infrastrukturális
fejlesztése, korszerűsítése. 1873-ban Pest, Buda és Óbuda egyesítésekor ő volt
a székesfőváros első polgármestere.
A főbejárat két oldalán lévő, eredetileg
kőből készült, szarvasmarhabikát és házibivalyt megfékező fiúk szobrait Reinhold
Begas berlini szobrász készítette. Később, mivel megrongálódott, 1937-ben Sződy
Szilárd bronzba öntötte őket. Ezek láthatók most. A Marhavágóhíd igen mutatós
épületegyüttes volt, a bejárat előtt zöldelő pihenőparkkal, padokkal,
virágokkal. S milyen volt egy nyüzsgő, mozgalmas nap egy marhavásár napon?
Álljon itt egy szemtanú beszámolója, amely szerint „a megállapított
vásárnapokon a vonatok hosszú sora szállítja egyenesen a közvágóhíd közelébe a
legelőkön vagy hizlalókban kerekre nőtt szép alföldi vagy erdélyi marhákat, a
borjúk, birkák és bárányok ezreit s már kora reggel kezdetét veszi a vásár. Ha
az országhatár állati betegségek miatt nincs lezárva, itt látjuk a Balkán
különböző nemzetiségeit is, amint piacra hozzák vadoncz és tarka állataikat.” A
vágóhídon akár 600 marha is összejöhetett, de a mellette lévő hatalmas
vásártéren akár további ötezer is elfért.
Kapuit végleg 1984-ben zárta be. Manapság
az ipartelep sorsa bizonytalan. Ugyan egy helyi építészeti, védettség alatt
álló, kimagasló építészeti és ipari örökséggel van dolgunk, de jelenlegi
állapota leromlott és kritikán aluli (mint megannyi műemlék épületünknek a
városban…). A mai Közvágóhíd csak részben emlékeztet a régi, nagyhírű,
látványos vágóhídra. Az épületek és környezete elhanyagolt, csúnya átépítések,
szakszerűtlen toldások tömkelegével. Eddig, ki nem használt vállalkozási
területként működött, egészen mostanáig: kis- és vegyes kereskedelmi cégek, szórakozóhelyek,
üzemek, vendéglátó-ipari egységek, különféle raktárak működtek területén. 2017
augusztusában az összes itt működő üzletet bezárták, a bérlőknek hamar ki
kellett költözniük. A legfrissebb hírek szerin egy török ingatlan-befektető cég
vásárolta meg. Ugyan született egy monumentális terv, mely szerint az
épületkomplexumot úgy lehetne a leghatékonyabban kihasználni, ha múzeum, lakó-
és irodaépület-együttes beépítési koncepciója valósulna meg. De ez a jövő
zenéje és Isten malmai lassan őrölnek. Az mindenesetre bizonyos, hogy a
főépületeken kívüli (mögötti) kisegítő- és melléképületek nagy részét már
lebontották és most már az intenzív beépítés nyomán, többszintes
lakóépület-együttes emelkedik a helyén.
Megmenekülnek a megmaradt épületek, vagy
ezek is dózer alatt végzik? Mi lesz veled Közvágóhíd?
A napokban sikerült lefotóznom a még
megmaradt épületeket. De úgy vélem, hogy nem sokáig fognak állni, egy-két éven
belül már nyomuk sem marad; a buldózerek és az építődaruk nem a spájzban, hanem a hátsó udvarban vannak…
A legeslegfrissebb értesüléseim alapján,
annyit sikerült megtudnom az ott dolgozó portás bácsitól (a portások a legjobb
informátorok), hogy az épületegyüttes ipari műemlék jellegét adó főbb épületek
(az erkélyes- és oszlopdíszes épületek, a Víztorony, a Bálterem és a szobrok)
megmaradnak, felújítják őket, harmonizálják az új, modern épületkomplexumba, míg
minden más lebontásra kerül.
A Borjúvásárcsarnok műemlék épülete 1927-ben épült Riva József tervei alapján, a Marha-közvágóhíd utolsó elemeként, közvetlenül a szomszédságában. Felújítása után, most, Máriássy-ház néven irodaházként működik.
A Borjúvásárcsarnok műemlék épülete 1927-ben épült Riva József tervei alapján, a Marha-közvágóhíd utolsó elemeként, közvetlenül a szomszédságában. Felújítása után, most, Máriássy-ház néven irodaházként működik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése