"A bolondok rendszerint a mezei virágokért rajongnak. A mezei virágok a föld vad gondolatai, nyílnak magoktól szeszélyesen összevissza." (Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma)

2018. február 12., hétfő

MEMENTO MORI - Emlékezz a halálra!; a váci múmiák: a váci Fehérek templomában talált kriptaleletek



„Van, ki lelke fényébe zár,
… s van, aki gyászba;
Mi egynek: holtnak síri háza,
Másiknak: élet és sugár!"
                                         Baudelaire: A fájdalom alkímiája (részlet)

A váci múmiákról korábban már írtam, lévén hogy a Természettudományi Múzeum Embertani Tárában tett látogatásunkkor már bemutattam, ahol a mumifikálódott váci polgárok többségét őrzik. Most a Vácon tett kirándulásunkkor, a Tragor Ignác Múzeumban lévő állandó kiállításról írok, ahol a múmiák egy része látható.  
    1994-ben felbecsülhetetlen értékű kultúrtörténeti kincs került napvilágra Vácon, amikor a domonkos rendi Fehérek templomának helyreállítási munkálatai során a templom alatti kripta több mint 150 évvel ezelőtt befalazott lejáratára bukkantak az építők. A megtalált kriptában 262, többnyire jó állapotú díszített, festett koporsóban a XVIII. század utolsó harmadától, illetve a XIX. század elején elhunyt és betemetett, a különleges klímának köszönhetően jó állapotban fennmaradt, spontán mumifikálódott váci polgárok testei nyugodtak; férfiak, nők, gyermekek, mesteremberek, szerzetesek, papok, katonatisztek, hivatalnokok. Velük együtt többségében a XVIII. századból származó viseletek, lábbelik, fejrevalók, temetési kellékek, feszületek, rózsafüzérek és kegyérmék kerültek elő. A feltárt múmiák, koporsók, temetési kellékek a váci főtér egyik lakóházának középkori pincéjében lettek elhelyezve. Meredek lépcső visz le a hűvös és mély pincébe. A bejáratnál az elhunyt váci polgárok névsora látható, akiket koporsófeliratuk alapján sikerült beazonosítani. Két szinttel a föld alatt lévő, sötétség-ülte, félelmetes atmoszférájú, kora-középkori katakombához hasonlító pincelabirintusban különböző díszítésű és színes, festett koporsók vannak egymásra halmozva illetve támaszkodnak a falhoz. Hátborzongató, félelmet keltő, de ugyanakkor tiszteletet ébresztő látvány. A Halál lehelete érződik mindenütt, amit csak fokoz az egyik terem sötét zugában ólálkodó Kaszás jelenléte. Megrázó élmény.  
    A koporsók festésében, színeiben és díszítésében megjelenik a barokk halálszimbólum minden eleme. A barokk korszellem és a hagyományos keresztény színszimbolika a koporsókon megfestett színt kapcsolatba hozza a gyásszal. A gyermekkoporsókon látható színek közül a fehér az ártatlanságra, a zöld a feltámadásra és a reményre, a kék szín pedig a mennyei angyalokra utalnak, míg a felnőtt koporsókon lévő színek közül a fekete és a szürke a gyász és a halál, a barna és az okkersárga a föld és az alázat színe volt. Gyakori ábrázolás a koporsókon a koponya, különböző stigmák, lábszárcsont, homokóra, ásó, kapa, kasza, eltört vagy kialudt gyertya, amelyek egyértelműen utalnak a halálra. A barokk korban lett népszerű a virág, a virágkoszorú, mint képi metafora. A virág, mely már a szentírásban a mulandóság szimbólumaként jelent meg. A virágok, akár csokorban, koszorúban, vagy fonatban mind-mind a pillanatnyi és mulandó szépséget jelképezik, a kettétört virág a kérlelhetetlen halált és ezért kerültek felfestésre a koporsók díszítő motívumai közé. A koporsókon látható Krisztusábrázolások, vallásos és halál szimbólumok a korabeli ember vallási világképére, a halálhoz való viszonyára utalnak.
    A pincekatakomba hátsó részében Stefanovits György szabómester, egy név szerint nem ismert középkorú polgárasszony és egy 9 éves kisleány, Salamon Magdolna nyugszik, rekonstruált, az eredeti halotti ruhák alapján készült viseletben, üvegkoporsóba zárva. Nyugodjanak békében.


„…(a férgek)…Alig várják, hogy bezárják a sírásók vermedet;
Hogy rághassák, s marconghassák gyengén hizlalt testedet…”
                                        részlet Nyéki Vörös Mátyás: Dialogus, azaz egy kárhozatra szállott
                                        gazdag test és léleknek siralommal teljes egymással való keserves
                                        panaszolkodó beszélgetések című verséből


Nyéki Vörös Mátyás (1575 – 1654) kanonok, az első magyar barokk költő. Balassi Bálint és Zrínyi Miklós szellemi környezetének termékeny költője.






























































































































































































































































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése