"A bolondok rendszerint a mezei virágokért rajongnak. A mezei virágok a föld vad gondolatai, nyílnak magoktól szeszélyesen összevissza." (Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma)

2018. február 6., kedd

Vénusz ünneplése az Olümposzon; Zala György, a Szobrász műteremvillája a Városligetben



A Városliget szélén, a Stefánia út és az Ajtósi Dürer sor sarkán áll egy ház. De nem akármilyen ház, hanem egy gyönyörű, csodálatos villa, mégpedig valamikor egy műteremnek is helyet adó villa. Az épület tulajdonosa, Zala György szobrászművész, korának kiemelkedő alkotója rendelte meg Lechner Ödöntől, aki a századforduló jelentős építésze, a magyar stílusú szecesszió úttörője, nagymestere volt.
    Zala György a századforduló neobarokk emlékműszobrászat legjelentősebb alkotója, géniusza. Egy sor ismert és csodálatos emlékmű fűződik a nevéhez, melyeket köszönünk neki, tisztelet jár érte tőlünk, a hálás utókortól: ő készítette többek között az aradi vértanúk Szabadság szobor emlékművét, mely Arad főterén állt. (1920-ban a románok előbb bedeszkázták majd ledöntötték, és az aradi vár árkába száműzték. 2004-ben engedélyezték a szobor felállítását, de a város egy másik pontján). A Honvéd-szobor is az ő alkotása, amely a Budai vár nyugati oldalán van. Műtermében készült gróf Andrássy Gyula lovas szobra az Országház mellett és a másik egész alakos szoborcsoport-kompozíció, gróf Tisza István szobra, szintén ugyanott, a Ház másik oldalán. A Hősök terének nagy Millenniumi emlékmű tervezésére és elkészítésére 1894-ben kapott megbízást: ő formázta meg a fő alak, Gábriel arkangyal szobrát, Árpád fejedelem és a hét vezér lovas szobrát, a két oldali Háború és Béke szoborcsoportot, a király szobrok közül négyet; I. (Nagy) Lajos király, Mátyás király, Mária Terézia és Ferenc József szobrait. Az utóbbi kettőt a két világháború alatt összetörték vagy elpusztult. És a királyok alakjai alatt lévő domborműveket mind ő mintázta meg. Ő készítette szeretett Erzsébet királynénk ülő szobrát, amely az Erzsébet híd budai hídfőjénél, a Döbrentei téren látható. (Eredetileg a pesti oldalon, az Eskü téren (ma Március 15-e tér) avatták fel, amely felett gloriett állt).  
    1900-ra épült fel ez a pazar kivitelezésű szecessziós villaépület. Homlokzatának különlegessége és ékessége egy nagyméretű, szecessziós kerámia dombormű, amelyet maga a villa leendő lakója tervezett és készített. Emeli a ház és díszítéseinek értékét, hogy mind a dombormű-plasztika, mind az épület tetőburkolata, a tető díszítései, a villa kerítésének oszlopzáró díszei a pécsi Zsolnay-gyárban készültek, égetett mázatlan (pirogránit) és mázazott kerámiából.
    A kerámia dombormű címe: „Vénusz ünneplése az Olümposzon”, mely a hódolatot és a bűvöletet fejezi ki a női test és szépség előtt. Középen a szerelem istennőjének fekvő alakja vonzza a szemet, tőle balra a három Grácia légies alakja látható. Mellettük a sisakos, kezében Gorgó-fejes pajzsot és lándzsát tartó Pallasz Athéné, a bölcsesség és a művészetek istennője áll.
    Zala a kompozíciót egy hullámzó levelekkel körbezárt keretben ábrázolja, amely egy sűrű, vad növényerdőből hajt ki. A buja levelek alatt kebleiken virágcsokrokat ölelő, lenge öltözetű Múzsák áldoznak Vénusz oltárán, istenítve őt. A zseniális művésznek ez a domborműve a magyar szecessziós épületplasztika egyik legszebb alkotása.













































































































































































































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése