A
Városliget szélén, a Stefánia út és az Ajtósi Dürer sor sarkán áll egy ház. De
nem akármilyen ház, hanem egy gyönyörű, csodálatos villa, mégpedig valamikor
egy műteremnek is helyet adó villa. Az épület tulajdonosa, Zala György
szobrászművész, korának kiemelkedő alkotója rendelte meg Lechner Ödöntől, aki a
századforduló jelentős építésze, a magyar stílusú szecesszió úttörője, nagymestere volt.
Zala György a századforduló neobarokk
emlékműszobrászat legjelentősebb alkotója, géniusza. Egy sor ismert és csodálatos emlékmű
fűződik a nevéhez, melyeket köszönünk neki, tisztelet jár érte tőlünk, a hálás utókortól: ő készítette többek között az aradi vértanúk Szabadság szobor
emlékművét, mely Arad főterén állt. (1920-ban a románok előbb bedeszkázták
majd ledöntötték, és az aradi vár árkába száműzték. 2004-ben engedélyezték a
szobor felállítását, de a város egy másik pontján). A Honvéd-szobor is az ő
alkotása, amely a Budai vár nyugati oldalán van. Műtermében készült gróf
Andrássy Gyula lovas szobra az Országház mellett és a másik egész alakos
szoborcsoport-kompozíció, gróf Tisza István szobra, szintén ugyanott, a Ház másik oldalán. A Hősök terének nagy Millenniumi
emlékmű tervezésére és elkészítésére 1894-ben kapott megbízást: ő formázta meg
a fő alak, Gábriel arkangyal szobrát, Árpád fejedelem és a hét vezér lovas
szobrát, a két oldali Háború és Béke szoborcsoportot, a király szobrok közül négyet; I. (Nagy)
Lajos király, Mátyás király, Mária Terézia és Ferenc József szobrait. Az utóbbi
kettőt a két világháború alatt összetörték vagy elpusztult. És a királyok
alakjai alatt lévő domborműveket mind ő mintázta meg. Ő készítette szeretett Erzsébet
királynénk ülő szobrát, amely az Erzsébet híd budai hídfőjénél, a Döbrentei
téren látható. (Eredetileg a pesti oldalon, az Eskü téren (ma Március 15-e tér)
avatták fel, amely felett gloriett állt).
1900-ra épült fel ez a pazar kivitelezésű
szecessziós villaépület. Homlokzatának különlegessége és ékessége egy nagyméretű,
szecessziós kerámia dombormű, amelyet maga a villa leendő lakója tervezett és
készített. Emeli a ház és díszítéseinek értékét, hogy mind a
dombormű-plasztika, mind az épület tetőburkolata, a tető díszítései, a villa
kerítésének oszlopzáró díszei a pécsi Zsolnay-gyárban készültek, égetett
mázatlan (pirogránit) és mázazott kerámiából.
A kerámia dombormű címe: „Vénusz ünneplése
az Olümposzon”, mely a hódolatot és a bűvöletet fejezi ki a női test és szépség
előtt. Középen a szerelem istennőjének fekvő alakja vonzza a szemet, tőle balra
a három Grácia légies alakja látható. Mellettük a sisakos, kezében Gorgó-fejes
pajzsot és lándzsát tartó Pallasz Athéné, a bölcsesség és a művészetek
istennője áll.
Zala a kompozíciót egy hullámzó levelekkel
körbezárt keretben ábrázolja, amely egy sűrű, vad növényerdőből hajt ki. A buja
levelek alatt kebleiken virágcsokrokat ölelő, lenge öltözetű Múzsák áldoznak
Vénusz oltárán, istenítve őt. A zseniális művésznek ez a domborműve a magyar szecessziós
épületplasztika egyik legszebb alkotása.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése