"A bolondok rendszerint a mezei virágokért rajongnak. A mezei virágok a föld vad gondolatai, nyílnak magoktól szeszélyesen összevissza." (Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma)

2018. december 9., vasárnap

A Mária Mennybemenetele román ortodox templom és kolostor, Marosfő


                            Szent Miklós püspök, alias a Mikulás

A pravoszláv ortodox hitvilágban, így a templomban is Szent Miklósnak nagy kultusza van és a szent itt őrzött ereklyéjét nagy becsben tartják. Mürai Szent Miklós (Patara, 270. március 15.– Myra, 343. december 6. Patara és Myra, városok Kis-Ázsiában, Törökországban) myrai püspök, a katolikus és a görögkeleti egyházak szentje, a tengerészek, kereskedők, utazók, az illatszerészek, a gyógyszerészek, a zálogházak, házasság előtt álló lányok, a nők, gyermekek, diákok és általában minden nehéz körülmények között élő patrónusa Oroszországban, Görögországban és Szerbiában, a pálinkafőzők és Kecskemét város védőszentje Magyarországon. Életéről több legenda ismert, íme az egyik:
„Miklós, szülei elhaltával azon kezdett gondolkozni, hogyan tudná roppant vagyonát az emberi dicséret helyett Isten dicsőségére fordítani. Volt egy szomszédja, nemes ember, aki szükségre jutván, három szűz leányát utcalánynak adni kényszerült, hogy szégyentelen üzletük jövedelméből élelemhez jussanak. A szentnek tudomására jutott a dolog, és elborzadt a gyalázatos bűn miatt. Egy csomó aranyat rejtett egy kendőbe, és az éj leple alatt, az ablakon keresztül, titokban bedobta a házba, majd ugyanolyan titokban távozott. Reggel fölserkenvén az ember megtalálta az aranyat, és Istennek hálát adva, kiházasította elsőszülött leányát.

            Jacobus de Voragine (itáliai történetíró): Legenda aurea (Arany legenda);
                                                                                                    Szent Miklós püspök (1488)
A legenda szerint az elkövetkező években – szerénységből ezeket is titokban tartva, megőrizve inkognitóját és anonimitását -, így tett a másik két lánnyal is. A harmadik évben azonban az apa megleste az adakozót – lebukott a Mikulás -, hogy megköszönje neki az ajándékot, de Miklós azt mondta, hogy egyedül Istennek tartoznak köszönettel. A püspök, a szüleitől örökölt vagyont szétosztotta a szegények között. Segítette a szegény gyermekeket és ezért szentnek tartották őt. Tehát mégis kitudódott a titok, hogy a jótevő nem más, mint maga Miklós a város keresztény püspöke. Így vált a jótevő, jótékonykodó, másokat segítő, ajándékozó püspökből a közismert, mindannyiunk és főleg a gyerekek kedves, aranyos Mikulásává. Azóta a Miklós névnap és az a várva várt esemény, amikor a Mikulás csokit és/virgácsot rak a gyerekek fényesre suvikszolt cipőjébe, december 6-án van, Szent Miklós földi létéből való eltávozása napján.
   A magyar Mikulás elnevezés a Miklós névből eredeztethető. A december 6-i ajándékozás szokása csak a 19. század közepén érkezett Magyarországra. Bár számos helyen olvasható az az állítás, hogy korunk – így a Magyarországon is ismert – klasszikus Mikulásának külsejét (kövérkés, fehérszakállas, piros ruhás, jókedvű „ho-ho-ho”-zó, idős apóka) a Coca-Cola nevű üdítőitalokat gyártó cég találta ki 1931-ben, ez korántsem igaz, bár tény, hogy az említett cégnek is lehetett szerepe abban, hogy Mikulás alakját az említett figurával azonosítjuk manapság. Régi gyermekkönyvek oldalain (az 1920-as évekből) ugyanis már ennél korábban is találhatunk nagyon hasonló rajzokat, grafikákat a Mikulásról.

































































































































































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése