A gyárat Hofherr
Mátyás és Schrantz János alapította 1900-ban Kispesten, Hofherr-Schrantz
Gépgyár néven. Jogelődje a szintén általuk, Bécsben létrehozott mezőgazdasági
gépgyár is a nevüket viselte. Hofherr fia, Hofherr Albert 1912-ben felvásárolta
az angol Clayton-Shuttleworth Gépgyár telephelyeit, márkanevét, raktárait.
Ettől kezdve Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Magyar Gépgyári Művek Rt.
nevet vette fel, rövidítve HSCS. A két világháború között a cég HSCS traktorok
gyártását kezdte meg, amely világsiker lett. A traktorokon, mint márkanév, a
HSCS rövidítés szerepelt.
A szovjet Vörös Hadsereg 1945 után tankjavító üzemként használta a gyár
helyiségeit. A gyárat 1948-ban államosították, Hofherr-Schrantz Traktorgyár
néven nemzeti vállalattá alakították. A vállalat elnevezése 1951-től Vörös
Csillag Traktorgyárra változott. A gyárban a második világháborús károk
felszámolása után 1950-ben indult újra a termelés. A hamar emblematikussá váló
DUTRA traktorok és a DUTRA dömperek, a gyár világszínvonalú konstrukciói,
megbízható „sártúrói”, a cég nemzetközileg elismert és keresett exportcikkei
voltak. A DUTRA név az angol dumper és a magyar traktor betűinek összevonásából
született. A kispesti gyár 1950-ben elnyerte az 1949 óta rendszeresített
"ÉLÜZEM" címet, amelyet a későbbiek során 20 alkalommal érdemelt ki,
tehát gyakorlatilag, leépítése kezdetéig, minden évben elnyert.
1970-től a Vörös Csillag Traktorgyár leépülésének korszaka kezdődött el. Bár a
gyár megjelent új fejlesztésekkel – tovább fejlesztve a DUTRA-1000-es szériát –
megalkotta a DUTRA-1100 és a DUTRA-1300 traktorokat, amelyek a 70-es évek hazai
traktorgyártásának legmodernebb fejlesztései közé tartoztak. Sorozatgyártásuk a
magas előállítási költség miatt már nem indulhatott meg. 1973-ban megszületett
a döntés; a gyárat a győri Rába Magyar Vagon- és Gépgyárhoz csatolják (mint
annak budapesti gyáregységét, MVG Vörös Csillag Gépgyár néven), és a DUTRA
traktorok előállítását 1975 nyarán végleg befejezik…. A jól működő, prosperáló,
sikeres vállalatot pártállami intézkedések nyomán megszüntették és bezárták.
Okai; felsőbb politikai csoportosulások döntése, hatalmi érdekek
megnyilvánulása… (Hogy a szovjet elvtársaknak volt-e beleszólásuk, azt nem
tudom, nem vagyok benne biztos, hogy nem volt... A szovjet érdekek mindig
elsőbbséget élveztek...). Meg aztán világszínvonalú termékek révén a DUTRÁK túl
jók voltak a KGST-piacra. A csehszlovákok és az oroszok ez idő tájt álltak rá a
traktorgyártásra, szakszóval mondva rászakosodtak...
Az
utolsó felvonás, a gyár "hattyúdala" a később öntödei és
gépforgácsoló tevékenységet folytató Rába Kispesti Öntöde és Gépgyár működése
volt, amely aztán 2012-ben teljesen megszűnt, s ezzel lezárult a magyar
ipartörténet meghatározó gyárának 112 évig tartó jelentős időszaka.
A Vörös Csillag Traktorgyár fennállásának 1948-tól 1975-ig tartó fénylő
időszakát, megismétel-hetetlen sikertörténetét DUTRA korszak néven őrzi az
agrárium és mezőgép ipartörténelem.
40 év után még ma is szántanak DUTRA traktorok a távoli és a magyar
földeken...
Kevesen tudják, hogy amellett, hogy a gyár termelésének fő profilja a
gumikerekes és a lánctalpas traktorok, valamint a „billencsek”, a dumperek
voltak, működésének egy rövid időszakában más gépeket is gyártott; nevezetesen
szénkombájnokat. A következő történt; Rákosi az első ötéves terv (1950-1955)
keretén belül szénkombájn (vágathajtó, szénfejtő) gépek gyártását rendelte el a
szénbányászat termelésének fokozása érdekében. A feladat váratlan és teljesen
újszerű volt, de a gyár kitett magáért, mert az 1951-es évben 103 darab F4
típusú szénfejtő kombájnt gyártott le kifogástalan minőségben, a megadott
határidőre, az előirányzott tervnek megfelelően. Mindezt a napi szokásos,
folyamatos traktorgyártás mellett, bárminemű fennakadás nélkül teljesítette. A
gyár mérnökei, munkásai kiemelkedő teljesítményt nyújtottak.
Bár
ez az intermezzo - a szénkombájnok legyártása -, az üzem történetének,
működésének egy rövid epizódja volt, a gyár bebizonyította, hogy képes eleget
tenni a merőben új, szokatlan kihívásoknak is, és ezeket az elvárásokat
kiválóan teljesíteni is tudta. Minden elismerés a gyár munkásainak, le a
kalappal előttük!
Ezek a szénkombájnok aztán kiválóan teljesítettek, megbízhatóan dolgoztak és
több mint 20 éven át ontották a szenet az ország különböző bányaüzemeiben;
Komló, Dorog, Oroszlány, Tatabánya, stb… A bányászok erőn felüli, áldozatos
munkája is úgyszintén megbecsülést és tiszteletet érdemel...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése