"A bolondok rendszerint a mezei virágokért rajongnak. A mezei virágok a föld vad gondolatai, nyílnak magoktól szeszélyesen összevissza." (Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma)

2017. december 12., kedd

Ahol a legendás DUTRA traktor született; a Vörös Csillag Traktorgyár, Kispesten



A gyárat Hofherr Mátyás és Schrantz János alapította 1900-ban Kispesten, Hofherr-Schrantz Gépgyár néven. Jogelődje a szintén általuk, Bécsben létrehozott mezőgazdasági gépgyár is a nevüket viselte. Hofherr fia, Hofherr Albert 1912-ben felvásárolta az angol Clayton-Shuttleworth Gépgyár telephelyeit, márkanevét, raktárait. Ettől kezdve Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Magyar Gépgyári Művek Rt. nevet vette fel, rövidítve HSCS. A két világháború között a cég HSCS traktorok gyártását kezdte meg, amely világsiker lett. A traktorokon, mint márkanév, a HSCS rövidítés szerepelt.
    A szovjet Vörös Hadsereg 1945 után tankjavító üzemként használta a gyár helyiségeit. A gyárat 1948-ban államosították, Hofherr-Schrantz Traktorgyár néven nemzeti vállalattá alakították. A vállalat elnevezése 1951-től Vörös Csillag Traktorgyárra változott. A gyárban a második világháborús károk felszámolása után 1950-ben indult újra a termelés. A hamar emblematikussá váló DUTRA traktorok és a DUTRA dömperek, a gyár világszínvonalú konstrukciói, megbízható „sártúrói”, a cég nemzetközileg elismert és keresett exportcikkei voltak. A DUTRA név az angol dumper és a magyar traktor betűinek összevonásából született. A kispesti gyár 1950-ben elnyerte az 1949 óta rendszeresített "ÉLÜZEM" címet, amelyet a későbbiek során 20 alkalommal érdemelt ki, tehát gyakorlatilag, leépítése kezdetéig, minden évben elnyert.
    1970-től a Vörös Csillag Traktorgyár leépülésének korszaka kezdődött el. Bár a gyár megjelent új fejlesztésekkel – tovább fejlesztve a DUTRA-1000-es szériát – megalkotta a DUTRA-1100 és a DUTRA-1300 traktorokat, amelyek a 70-es évek hazai traktorgyártásának legmodernebb fejlesztései közé tartoztak. Sorozatgyártásuk a magas előállítási költség miatt már nem indulhatott meg. 1973-ban megszületett a döntés; a gyárat a győri Rába Magyar Vagon- és Gépgyárhoz csatolják (mint annak budapesti gyáregységét, MVG Vörös Csillag Gépgyár néven), és a DUTRA traktorok előállítását 1975 nyarán végleg befejezik…. A jól működő, prosperáló, sikeres vállalatot pártállami intézkedések nyomán megszüntették és bezárták. Okai; felsőbb politikai csoportosulások döntése, hatalmi érdekek megnyilvánulása… (Hogy a szovjet elvtársaknak volt-e beleszólásuk, azt nem tudom, nem vagyok benne biztos, hogy nem volt... A szovjet érdekek mindig elsőbbséget élveztek...). Meg aztán világszínvonalú termékek révén a DUTRÁK túl jók voltak a KGST-piacra. A csehszlovákok és az oroszok ez idő tájt álltak rá a traktorgyártásra, szakszóval mondva rászakosodtak...
    Az utolsó felvonás, a gyár "hattyúdala" a később öntödei és gépforgácsoló tevékenységet folytató Rába Kispesti Öntöde és Gépgyár működése volt, amely aztán 2012-ben teljesen megszűnt, s ezzel lezárult a magyar ipartörténet meghatározó gyárának 112 évig tartó jelentős időszaka.
    A Vörös Csillag Traktorgyár fennállásának 1948-tól 1975-ig tartó fénylő időszakát, megismétel-hetetlen sikertörténetét DUTRA korszak néven őrzi az agrárium és mezőgép ipartörténelem.
    40 év után még ma is szántanak DUTRA traktorok a távoli és a magyar földeken...

   Kevesen tudják, hogy amellett, hogy a gyár termelésének fő profilja a gumikerekes és a lánctalpas traktorok, valamint a „billencsek”, a dumperek voltak, működésének egy rövid időszakában más gépeket is gyártott; nevezetesen szénkombájnokat. A következő történt; Rákosi az első ötéves terv (1950-1955) keretén belül szénkombájn (vágathajtó, szénfejtő) gépek gyártását rendelte el a szénbányászat termelésének fokozása érdekében. A feladat váratlan és teljesen újszerű volt, de a gyár kitett magáért, mert az 1951-es évben 103 darab F4 típusú szénfejtő kombájnt gyártott le kifogástalan minőségben, a megadott határidőre, az előirányzott tervnek megfelelően. Mindezt a napi szokásos, folyamatos traktorgyártás mellett, bárminemű fennakadás nélkül teljesítette. A gyár mérnökei, munkásai kiemelkedő teljesítményt nyújtottak.
    Bár ez az intermezzo - a szénkombájnok legyártása -, az üzem történetének, működésének egy rövid epizódja volt, a gyár bebizonyította, hogy képes eleget tenni a merőben új, szokatlan kihívásoknak is, és ezeket az elvárásokat kiválóan teljesíteni is tudta. Minden elismerés a gyár munkásainak, le a kalappal előttük!
   Ezek a szénkombájnok aztán kiválóan teljesítettek, megbízhatóan dolgoztak és több mint 20 éven át ontották a szenet az ország különböző bányaüzemeiben; Komló, Dorog, Oroszlány, Tatabánya, stb… A bányászok erőn felüli, áldozatos munkája is úgyszintén megbecsülést és tiszteletet érdemel... 
































































































































































































































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése