A
Dózsa György úton sétáltam, amikor véletlenül arra járva, elmentem a 17-es
számú ház előtt. Felnézve rá, úgy éreztem, mintha egy óriás lábánál állnék;
hatalmas, robusztus épület, mondhatnám monumentális, de ugyanakkor elegáns. Otthon
utánanéztem; a szecessziós bérház 1911-ben épült, Karvaly Gyula tervei szerint.
Építtetője és első tulajdonosa után Goldmann-háznak is nevezik.
A tetőrész érdekes megoldású volt, az
eresztartó és a sátortetős saroktorony fából készült. Akárcsak az erkélyek díszesen
faragott oszlopai. Domborműves frízeket láttam az oldalain (Maróti Géza
szobrász művei), elkezdtem fotózni őket. Amikor a bejárat mellett, a ház falán észrevettem
Latabár Kálmán mosolygós arcú, cilinderkalapos emléktábláját (mely hirdeti,
hogy itt lakott a felejthetetlen művész), őt látva, önkéntelenül én is elmosolyodtam.
Képzeletbeli kalapomat tiszteletből, én is megemeltem előtte. És akkor úgy
döntöttem, hogy nekem ebbe a házba be kell mennem. Látnom kell, hogy a nagy
nevettető, ez a kivételesen nagyszerű ember, művész, színészlegenda, mindannyiunk
„Latyi”-ja hol élt, hol lakott.
Budapest bérházainak, palotáinak ezer meg
ezer csodálatosnál is csodálatosabb díszes kapubejárója, lépcsőháza van. Sokat megnéztem
közülük, de amikor ide beléptem, a kapubejárót és a folyosóját látva,
álmélkodásomban még a szám is tátva maradt, annyira szép és gyönyörűséges
dolgokat láttam. A díszek, a domborművek, az állatfigurák, minden, de minden
színes, égetett Zsolnay porcelánból készültek. A négy látványos faliképet illesztett,
szintén Zsolnay tűzzománc porcelán csempék varázsolták a falra. És most jön a java; a
díszítések, a figurális díszítőelemek zöme, zöld eozin-mázas porcelánból
készültek. Szemkápráztató látvány volt, mert ahogy lassan befelé haladtam, úgy
változtak a színek minden lépésemnél. A kapualjban valamikor Zsolnay-szobrok
álltak, amelyek sajnos a hatvanas évekbeli nagy tatarozás alatt eltűntek(?).
A
Latabár. Ha valaki meg tud nevettetni egy egész országot, és még magán is tud
nevetni, az minden elismerést megérdemel. S ha valakit mindenki szeret, ahogy ő
is viszont szerette az embereket, az kivételes, nagyszerű emberre vall. De ő
nem csak színpadon, a színházi közönségét tudta megkacagtatni, hanem az utca
emberét is. A villamoson, buszon utazva (nem volt kocsija), az utcán, az
emberek odagyűltek köréje, és ő néhány mondatával, „Latabáros” grimaszával,
poénos bohóckodással, tréfáival mosolyt csalt a fáradt emberek arcára, jókedvre
derítve őket. Igazi mókamester volt. Tudta, hogy a bánatra, szomorúságra,
fásultságra legjobb gyógyír a nevetés. Szerette az embereket, jól érezte magát
közöttük. Közvetlen volt, azonnal meghitt kapcsolatot tudott velük felvenni.
Ugyanúgy nevettetett a Horthy-korszak és a
kommunista diktatúra alatt, a politika sohasem érdekelte. 56-ban - mert ennyire
szerették -, az emberek valahogy megválasztották a Forradalmi Bizottság
elnökének. Amikor hazament, kétségbeesetten kérdezte az otthoniaktól: „Mit kell
ilyenkor csinálni?”. (S amikor elképzelem, ahogy ezt csodálkozó, fancsali arccal,
amolyan „Latabárosan” kérdezi, szinte elfog a röhögés. Bocsánat.) Szerencsére
emiatt nem lett semmi baja.
1944-ben a háború, a nyilas terror elérte a
békés házukat is. Latabár anyai ágon zsidó származású volt. De ez eddig soha
sem volt baj, senkit sem érdekelt. Egy napon nyilasok zörgettek az ajtaján.
Zsidókat kerestek. Ő nyitott nekik ajtót. „Tessenek bejönni”. Szegénynek
remegett a hangja, ahogy beszélt. A nyilasok megkérdezték tőle: „Miért remeg a
hangja, művész úr?”. Mire ő azt válaszolta: „Szerepet tanulok kérem”.
Ismertsége valamelyest megvédte őt. A nyilasok megszégyenülten távoztak,
miközben a nagymama a szomszéd szobában a szekrényben lapult. Ott bújtatta. Még
nevetni is lehetne a sztorin, ha nem lett volna véresen komoly. Drámai, amolyan
fekete humoros sztori...
Egy ilyen vészterhes napon azt látta, hogy egy
nyilas suhanc a ház pincéjéből felrángatott egy nagyon idős asszonyt, akit
rugdosni kezdett. Latabár odaszaladt, és közéjük állva megpróbálta a nénit
megvédeni a nyilas további ütlegeléseitől. Erre az abbahagyta a bántalmazást.
Latabár karját nyújtotta az asszonynak, felsegítette, és a lépcsőn az ajtajáig
kísérte. Az ő fegyvere a segítő kéz, az emberség volt…
Az 50-es években legendák keltek szárnyra a
népszerű művészről. Volt egy, amelyben a Rákosi-képnek keresett helyet a falon, közben pedig azt mondogatta, „Hova
akasszalak? Hova akasszalak?” De ez nem történt meg, valószínű, hogy a nép
ajkán terjedt, mint ahogy az anekdoták, vagy a mondák szoktak. (Tudom, hogy nem
történt meg /Latabár tréfáival senkit nem bántott, senkit ki nem gúnyolt
volna/, de annyira jó poén, hogy sírásig nevettem magam rajta, ahogy megint
csak elképzeltem a szituációt…)
A
Kádári-konszolidáció idején egyszer Aczél György, a „kultúrguru”, a szocialista
kultúrpolitika nagymogulja is felkereste a lakásában (ámbár Latabár nem hívta,
Aczél szinte felkönyörögte magát). Nagy volt az izgalom a Latabár-családban, a
látogatást illetően. Körülbelül olyan volt a helyzet, mint amikor a hiéna elmegy
a gazellához vendégségbe és nyugtatgatja, hogy most nem eszi meg… Aczél is biztosította,
hogy a rendszer támogatja művészi tevékenységét, játszhat tovább, bár előzőleg
elítélték művészetét, a Horthy-rendszer csökevényének, rothadó termékének
bélyegezték. Aczél a beszélgetésük során amolyan kedélyes, bratyizós módon
letegezte a művészt, de ő nem tegezte vissza. Latabár ezzel is megadta a
tiszteletet, ugyanis mindenkit magázott…
Egyszer, egy május elsejei felvonuláson
kinyitotta a Dózsa György útra néző ablakát és kinézett rajta. Hömpölygött
ablaka alatt a tömeg. Valaki meglátta a sokaságból és elkiáltotta magát: „Ott
van Latabár!” Mindenki felé fordult, és
az addig skandált „Éljen május elsejéről” átváltottak „Éljen Latabár!, Éljen
Latabár!”-ra. Tombolt, zúgott a tömeg, ahogy éltették, tapsolva, integetve. A
művész nagyon boldog volt, a szeretet eme megnyilvánulását látva.
Mesélte, hogy a világon neki van a
legnagyobb fürdőközönsége; amikor Siófokon nyaralt és bele-ment a vízbe, vagy száz
ember kísérte. Úszikáltak. Amikor kilubickolta magát és kijött a partra,
azok is mind kijöttek vele… Ez már nem csak a népszerűség velejárója volt;
szerették az emberek.
Otthon
sok gyakorlással készült a szerepeire, de a színpadon rögtönzéseivel, a helyzetre
való gyors reagálásával is osztatlan sikert aratott. Amikor otthon kidolgozott
egy új számot, bement a színházba, odament a kellékesekhez, a vécés nénihez, a
jegyszedőkhöz, és ott helyben bemutatta nekik. Ha ők nevettek rajta, megtartotta
a produkciót, ha nem, elvetette.
Nem éltek fényűzően, csak egyszerűen,
szerényen. Ennek ellenére, csak halála után derült ki, hogy mennyi embert
támogatott anyagilag. Többek között például rendszeresen küldött pénzt egy
nagyon beteg súgónőnek, idős színészeknek, akiket nem foglalkoztattak és még
sokaknak…
Istenadta színész és komikus volt. Ő
Charlie Chaplin, Denny Kaye, és Fred Astaire volt egy személyben. Még semmit
nem csinált, csak kijött a színpadra, és már nevettek az emberek, a közönség
tombolva tapsolt. De tréfáival, mókáival soha senkit nem bántott meg. A 30-as,
40-es években ötven filmben szerepelt. Érdemes, kiváló művész. Munkásságát
1950-ben Kossuth díjjal ismerték el.
Az 1954-ben forgatott mozifilmje akár a
művész ars poeticájának is mondható. Latabár ebben Peti bohócot alakítja, aki
cirkuszi elefántjával, Aidával a háborús időkben ezernyi veszélyen és kalandon mennek
át, míg aztán a végén révbe érnek. Az egész film menete, útja a szeretet
láthatatlan tégláival van kikövezve…
Nagyon köszönöm a munkáját! A ház egyik lakójaként :)
VálaszTörlésA ház valóban lenyűgöző. Én is köszönöm ezt az írást! És az emlékezést :-)
VálaszTörlés