"Sosem próbáltam isteni személyt festeni, mivel ami isteni, azt az ember nem képes megfesteni. Én az emberi alakban megjelent Istent akartam ábrázolni." Munkácsy Mihály
Pákh Imre műgyűjtő gyűjteménye ma a legnagyobb magánkézben lévő Munkácsy-kollekció a világon. Nemrég a festőgéniusz hetvenhét alkotása került bemutatásra a Szent István Király Múzeum Rendház épületében, amely 2024. január 14-ig volt látható, „Munkácsy Székesfehérváron” címmel. Pákh Imre 1994 óta gyűjti a nagy magyar festő műveit. Egy 2021-es adat szerint 70 Munkácsy-festmény, illetve 50 Munkácsy-grafika van a birtokában. Azért ez a Pákh megéri a pénzét. El kell ismerni, hogy dörzsölt, előrelátó és jó üzletember, aki két kilométerről is megérzi a pénz szagát. Ugyanis a 90-es években vásárolta fel (gyűjtőktől, magánszemélyektől, múzeumoktól, aukciós házaktól) a Munkácsy képeket, akkor, amikor abban az időben kevesebb érdeklődés, kereslet mutatkozott a klasszikus képzőművészeti művek, festmények iránt. Ekkor a modern, „new-art” művek, festmények voltak a népszerűk és a kelendők, üzleti szempontból is. Így tehát Pákh nyomott áron, szinte „bagóért” felvásárolta az akkor fellelhető összes Munkácsy képet. A képek, amelyeket akkor 5-10-20 millióért vett, azok most 80-100-200 milliót érnek…
Munkácsy Krisztus trilógiájáról: a festő Krisztus szenvedéstörténetét feldolgozó, monumentális alkotásai közül az Ecce homo című kép mindig is a magyar államé volt, a Krisztus Pilátus előtt-et viszont Pákh Imre műgyűjtőtől 2015-ben vásárolta meg a Magyar Nemzeti Bank 1,6 milliárd forintért, így az is magyar köztulajdonba került.
Munkácsy Golgota című festményét, 2019-ben vásárolta meg a magyar állam. A vételár végül 3 milliárd forint volt. Ezt a vásárlást egy kis üzleti vita előzte meg, amit még egy kis pereskedés is „fűszerezett”: ugyanis a képet a magyar állam 2 milliárd forintért szerette volna megvenni, de Pákh 3 milliárdot kért. Ez odáig fajult, hogy Pákh előállt azzal, hogy van egy orosz milliárdos, aki 6 milliárdot adna érte. Erre a magyar kormány a Golgotát levédette, mint jelentős magyar kulturális, művelődéstörténeti értékű művet, tehát így Pákh nem vihette vissza a képet Amerikába, hiába volt ő a tulajdonos. (A trilógia épp akkor Debrecenben volt kiállítva). Aztán az adom - nem adom perpatvar után a két fél megegyezett: végül 3 milliárdért Pákh eladta a képet. Ezzel a felvásárlással Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiájának mindhárom darabja végre Magyarországé lett, állami kézbe került, magyarán szólva köztulajdonba kerültek. Még magyarabbul mondva a három monumentális kép (Munkácsy-trilógiának is mondják) egy/tízmilliomod részben az enyém is, meg a többi magyar állampolgáré. Előtte egyetlen egyszer, Budapesten, a Magyar Nemzeti Galériában állították ki a három képet, 2011-ben. Micával megnéztük, láttuk: fantasztikus, felemelő, csodálatos élmény volt. Fényképeket sajnos nem készítettem/készíthettem róluk, mert tilos volt a fotózás(?).
Meg kell említenem, hogy amikor a magyar államról beszélünk, akkor az Orbán Viktor miniszterelnök vezette magyar kormányt is kell érteni alatta. Személyesen Orbán Viktor kezdeményezte, hogy a magyar állam megszerezze, megvásárolja a Golgotát, hogy állami tulajdonba kerüljön, azaz véglegesen, itthon, együtt látható legyen és vizuális, képi egységet és élményt adjon a három monumentális Munkácsy festmény, a Krisztus trilógia. Az Orbán Viktor vezette magyar kormány vásárolt meg egy Renoir képet 2019-ben a Nemzeti Galéria számára és ez a kormány vásárolta vissza a „sógoroktól” a Seuso kincseket is 2017-ben. Azért írom, hogy „vissza”, mert a Kádári időkben magyar és külföldi műkincs tolvajok csempészték ki Ausztriába, magyarul, lopták el az ezüst római-kori kincseket Magyarországból.
Itt álljunk meg egy pillanatra, a Seuso kincsek osztrák „eltulajdonítása” kapcsán. Az egyáltalán nem kívánt, „közös” történelmünk során, sajnos évszázadokon keresztül „áramlottak” a magyar műkincsek Bécsbe. Magyarán és pestiesen szólva lenyúlták őket. Ezekből és persze sok minden másból a Habsburgok belőlünk gazdagodtak, kifosztva, koldusbotra juttatva bennünket... „Egy szerencsétlen órában a Habsburgok becsempésztettek az országba. Nem hívattak, hanem a szó szoros értelmében becsempésztettek. És e pillanattól kezdve ránk zúdult az elnyomás, a nyílt erőszak és alattomos ármányok összes eszközeivel a szenvedések végtelen sora…” „…Sohasem volt uralkodóház a világon, melynek a korlátlan uralmi vágy annyira vérében lett volna, mint az osztrák-háznak. Náluk ez természet, családi jellemvonás, mely nemzedékről-nemzedékre örökbe szállt” – írta róluk Kossuth Lajos.
Az osztrák császárok és „magyar királyok”
előszeretettel gyakorolták ezen jogukat. Mármint a maguknak vindikált,
következmények nélküli állami lopást. Ha megtetszett valami meglévő értékes magyar műkincs a császárnak, vagy ha felbukkant valami értékes magyar kincs
az országban, a császár azonnal lefoglalta és máris vitték Bécsbe, a császári
kincstárba, csakúgy mint az aljas módon elkobzott
magyar főúri vagyonokat, a kastélyok, paloták kincseit, értékes könyvtárait.
Akkoriban a teljes vagyonelkobzást,
mint büntetési formát gyakran alkalmazták a magyar főurakkal szemben (lásd gróf Nádasdy Ferenc, gróf Batthyány Ferenc,
a Zrínyiek, Thökölyek stb.., stb…). Mátyás király 41 Corvinája, kódexe van
Bécsben, de itt „őrzik” Mátyás kardját és pajzsát is. Itt „található” Szent
László koronája, II. Lajos fegyverzete, a szigetvári hős, Zrínyi Miklós
sisakja, Bocskai István erdélyi fejedelem aranykoronája, amelyet a török
szultán nyújtott át neki Rákos mezején 1605-ben, valamint számtalan magyar műkincs,
vallási kegytárgy, főúri és klastromi könyvtárak garmadája és még sok-sok ezernyi
műtárgy és kincs. (A magyar Szent Korona
is végig a bécsi kincstárban porosodott, amíg tartott a Habsburg uralom…). Egyik
legfájóbb, a magyar Temes vármegyében, 1799-ben talált Nagyszentmiklósi aranykincs elkobzása, császári „birtokbavétele”
volt. Ezt a világon egyedülálló magyar aranykincset most a bécsi
Kunsthistorisches Museum („Szépművészeti Múzeum”) „őrzi”, mi magyarok ott
megtekinthetjük…. A sors iróniája, hogy ennek a múzeumnak a monumentális mennyezeti freskóját festette Munkácsy... (A fent említett magyar műtárgyak is ebben a múzeumban vannak kiállítva...).
Visszatérve és néhány szó Munkácsy képeiről, pontosabban a korai korszakában (1860-tól) festett képeiről. Munkácsy számos festő kortársához hasonlóan bitumenes aláfestést használt a képein. A bitümnek nevezett alapozóanyag hatása a korai Munkácsy képek tragikus állagromlását idézte elő. A minőségromlás viszonylag hamar, néhány éven belül, a képek elkészülte után már megindult. Amikor Munkácsy tapasztalta képeinek drámai sötétedését, lecserélte a műtermében használt alapanyagokat. A képek sajnálatos romlása miatt mára már csak néhány szín és fény jelzi a bitümmel alapozott képeknek a kompozícióját, maga az eredeti művészi ötlet azonban elveszett. A bitümnek nevezett massza szilárd alapanyagok és különféle adalékok keveréke volt, amit Munkácsy méhviasz, propolisz, lenolaj, vaspor, masztix gyanta, gumiarábikum és egyéb anyagok keverékéből állított össze. De ez a meleg tónusokat biztosító alapozó, idővel kártékonynak bizonyult. Nagyobb mennyiségben alkalmazva az alapozás nem száradt ki és nem rögzült, hogy természetes úton, az idő viszontagságainak következtében kialakuló patina bevonhassa, hanem a festmények többsége elvesztette a színét, ráncosodni, sötétedni, feketedni kezdett. Különösen megviselte a bitüm a Siralomházat, a Tépéscsinálókat, a Miltont és a többi ilyen anyaggal készített művet is. A restaurátoroknak komoly gondot okoz a Munkácsy-képek folyamatos karbantartása. A szakemberek abban bíznak, hogy klimatizált helyiségben, a megfelelő relatív páratartalmat biztosítva, a romlás folyamatát le lehet lassítani, amíg ki nem dolgoznak egy hatékony eljárást a bitumen stabilizálására. Az előbb említett festmények (sok más Munkácsy képpel együtt) a Magyar Nemzeti Galériában tekinthetők meg és bíztatok mindenkit, hogy most menjen el, most nézze meg őket, mert 20-30 év múlva – hacsak nem találnak tényleg valami megoldást a képek „bajára” – már csak egy koromsötét, fekete vásznat fognak látni… Mint amikor egy Fekete Lyuk elnyeli a fényt…
Pákh Imre és felesége finanszírozta Munkácsy síremlékének teljes körű felújítását 2023-ban, a Fiumei úti Nemzeti Sírkertben. A felújítás előtt és utána is készítettem képeket a síremlékről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése