"A bolondok rendszerint a mezei virágokért rajongnak. A mezei virágok a föld vad gondolatai, nyílnak magoktól szeszélyesen összevissza." (Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma)

2020. szeptember 16., szerda

A középkor első magyar "helyszíni haditudósítója": az jó Tinódi "Lantos" Sebestyén krónikás deák, az dalszerző, lantos költő


Tinódi Lantos Sebestyén (1510-1556) magyar énekszerző, lantos, a 16. századi magyar epikus költészet jelentős képviselője. Kezdetben vitézi pályán volt, Török Bálint szolgálatában. Első fennmaradt műve a Jáson históriája, 1535 és 1539 között keletkezett. E műből következtethető, hogy egy ütközetben megsebesült, és további hadi szolgálatra alkalmatlanná vált. 1541-ig Török Bálint szigetvári udvarában élt, művei szerint nagy megbecsülésben. Buda eleste és ura fogságba esése fordulópontot jelentett életében. Ekkor politikai költővé vált. Énekeiben ettől kezdve az egyetértést és a török elleni elszánt küzdelem szükségességét hangoztatta. Énekeihez dallamokat is szerzett lantkísérettel, és amikor tehette, elő is adta őket. A vitézek gyakran csak az ő énekeiből értesülhettek hitelesen a távolabbi országrészek egy-egy nevezetes eseményéről. Tinódi felkereste az egyes várostromok színhelyeit, és a legapróbb részletekig összeszedte az ostromra vonatkozó adatokat. Számos érdekes mozzanatról csak az ő énekeiből értesülhetünk. Eger diadalmas megvédése után is rögtön a várba ment. Ekkor írta az Eger vár viadaljáról való ének és az Egri historiának summája című műveit. Tinódi híre eljutott Ferdinánd király udvarába is, aki 1553-ban Nádasdy ajánlására „az éneklés művészetében és a históriáknak magyar nyelven ritmusokba való ékes foglalásával” szerzett érdemei elismeréseként nemesi rangra emelte, és számára címereslevelet adományozott. (Híres szablyás-lantos címerét ő maga tervezte). Jó kapcsolatban volt Dobó Istvánnal és mikor az egri várkapitány erdélyi vajda lett, követte őt Erdélybe. Itt fejezte be az Erdélyi história című énekét, amelyben Erdély történelmét beszéli el János király halálától 1551-ig. Műveinek gyűjteményes kiadása Kolozsvárott jelent meg, Cronica címmel. (Kolozsvárba nyomtattatott György Hoffgreff műhelyébe 1554. esztendőben). 1555-ben visszatért Erdélyből, majd rövidesen meghalt.
Tinódi maga így vall céljáról a Cronica előszavában, ami ars poetica-ja is és nemes jellemére vall:
Ez jelönvaló könyvecskét szörzeni nem egyébért gondolám, hanem hogy az hadakozó, bajvívó, várak-, várasokrontó és várban szorult magyar vitézöknek lenne tanúság, üdvességes, tisztösségös megmaradásokra, az pogán ellenségnek mimódon ellene állhassanak és hadakozjanak”.
   Tinódit tehát olyan krónikásként kell értékelni, aki verses formában dolgozta fel korának történelmi eseményeit elsősorban hitelességre és nem művészi értékek közvetítésére törekedve. E „költői hitvallásból” az is következik, hogy Tinódi miért választotta a verses-énekes feldolgozási módot. Csak így remélhette, hogy művei eljutnak a végvári vitézekhez, azokhoz, akikhez elsősorban szólni kívánt. Tinódi korában többségben voltak azok, akik nem tudtak olvasni, de szívesen hallgattak énekes előadásokat. A maga idejében, a törökdúlás vérzivataros időszakában ő olyan volt mint Petőfi a 48-as forradalom idején. Verseivel, dalaival harcra, összefogásra buzdított a török ellen, lelkesítőleg hatott a végvári vitézek tudatára, ezzel fokozva harci moráljukat, hazafias elszántságukat.
   Történetíróként Tinódit lényegesen előkelőbb hely illeti a magyar irodalomban, mint költőként. Lényegében teljes egészében feldolgozta Magyarország 1541 és 1552 közötti történelmét. Az általa leírtak minden ellenőrizhető esetben pontosnak bizonyultak.
   Megkérdőjelezhetetlen és felbecsülhetetlen érdeme, hogy a korabeli, népszerűbbnek, úgymond „úriasabbnak” mondott latin nyelv helyett magyarul írt, így Tinódi a magyar nyelvű történetírás első jelentős képviselője. Az első magyar nyelvművelő, a magyar szavak, kifejezések megfogalmazója, megalkotója, lényegében a magyar nyelv, a kialakuló népies, ízes magyar beszéd zászlóvivője, népszerűsítője.
   A Tinódi bronz szobor Bezerédi Gyula munkája. A 3,5 m-es talapzat haraszti mészkőből készült, tervezője Jámbor Lajos építész. A szobrot 1907-ben a Blaha Lujza téren, a Népszínház (Nemzeti Színház) előtt állították fel, de a metró építése miatt a színházzal együtt lebontották, 1955-ben került a Népligetbe. A talapzat domborműve a magyarok törökök elleni harcát ábrázolja. Bezerédi Gyula Tinódit - mivel hiteles arckép nem maradt fenn a lantosról – a Sáros megyei vár falán levő festményről mintázta meg.
   A feleslegesen lebontott Nemzeti és az előtte álló, eltávolított Tinódi szobor (ha megmaradnak) a belváros és a tér egyik legszebb ékköve és dísze lett volna, a korabeli képeslapok is ezt bizonyítják… Ma a Blaha Lujza tér Budapest legcsúnyább nagytere…










































































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése