"A bolondok rendszerint a mezei virágokért rajongnak. A mezei virágok a föld vad gondolatai, nyílnak magoktól szeszélyesen összevissza." (Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma)

2020. szeptember 5., szombat

Gróf Széchenyi István és a két angol építész Lánczhídja és a Váralagút, ahol a "sebes hajtás és ostorcsattantás" tilos volt

Az 1800-as évek elején Pest és Buda virágzott, de a Dunán még egyetlen állandó hídja sem volt. (Már Luxemburgi Zsigmond és Mátyás király is dédelgetett ilyen terveket, kőhíd formájában). A két város között csónakokkal, ladikokkal, komppal, vagy télvíz idején, ha befagyott a Duna, a jégen mentek át a polgárok. De ez sokszor veszéllyel is járt, különösen a tavaszi hóolvadáskor, vagy jégzajláskor. Egyszer Szécsényinek fontos ügye miatt át kellett volna kelnie a Dunán (az 1838-as nagy pesti árvíz idejében vagyunk!), azonban a jégzajlás megakadályozta ebben. Hazamenve ezt írta naplójába: „..egyévi jövedelmemet fordítom rá, ha Buda és Pest közt híd épül, s hogy ezért, jóllehet Pesten lakni alkalmasint sohasem fogok, egyetlen krajcár kamatot vagy akár visszafizetést sem fogok követelni. Az a gondolat, hogy hazámnak fontos szolgálatot tettem, majd bőségesen kárpótol.”.
   A hídépítés előkészítése, a felmerülő műszaki és gazdasági problémák megoldása gróf Széchenyi István munkájának eredménye. Első teendője volt a Hídegylet megalapítása, amelynek tagjai között - szerencsére -, neves és gazdag mecénások is voltak. Így társult a nemes ügyhöz a bécsi Salomon Rothschild és báró Sina György bankárok. (Sina Györgyről mintázta Jókai Mór Az aranyember főhősét, Tímár Mihályt).
   A híd megtervezésére Széchenyiék a híres angol építőmérnök és hídtervezőt, William Tierney Clarkot kérték fel. A monumentális híd építésvezetője a fiatal, tehetséges, pályafutása elején álló skót mérnök, Clark névrokona, (a magyarosított) Clark Ádám (Adam Clark) lett. 1839. A hídépítés kezdete. Egyszerre nyolcszázan is részt vettek a munkálatokban. Angliai szakmunkások (gépkezelők, vasszerelők, előmunkások – mintegy 60 család) is költöztek Magyarországra, a túlnyomórészt helybéli munkások irányítására. A külföldi munkások hetibére 24-25 Ft volt, míg a magyarok ennek a felét kapták.
   A teljes, hídba beépített vasanyag összsúlya 2146 tonna. A hídláncok a kapuzatok tetején lévő sarukra támaszkodnak, majd a hídfőknél kialakított föld alatti lehorgonyzó betonkamrákban (felfüggesztő- vagy lánckamra) végződnek. A láncok szerelése meglehetősen jól haladt. Az utolsó láncfelhúzásnál azonban baleset történt: a láncot felhúzó csigasor egyik láncszeme szétpattant, a súlyos lánc rázuhant az úszóállványra. A műveletet az állványról szemlélő emberek, köztük Széchenyi, annak két gyermeke és Adam Clark a Dunába estek. Csak nagy nehezen tudtak a partra kievickélni. A baleset során egy munkás életét vesztette. (Sajnos nem sikerült kiderítenem a nevét).
   A szabadságharc ideje alatt, még a felavatás előtt az első kocsi, amelyik áthaladt a hídon, a gránátosok kíséretében a magyar Szent Koronát vitte (menekítette) Budáról a Debrecenbe induló vonathoz. Néhány nappal később 70 000 osztrák katona és 270 ágyú kelt át a hídon… Buda ostromakor Hentzi tábornok utasítására az osztrákok fel akarták robbantani az éppen alig elkészült hidat. Clark Ádám volt az, aki ezt akkor megakadályozta és így megmentette a hidat: az angol mérnök a láncok lehorgonyzásának felrobbantását a lánckamra elárasztásával, a szivattyúk szétszerelésével és némely alkatrész összetörésével előzte meg.
   A híd hivatalos átadására 1849. november 20-án került sor, a szabadságharc leverése utáni terror és megfélemlítés légkörében. A ceremóniát - a szabadságharc miatti megalázó gesztusként – a gyűlölt Haynau, az osztrák katonai és polgári főparancsnok vezette, aki alig 6 héttel előtte Aradon kivégeztette az aradi vértanúkat. Az ünnepségen a felsorakozott katonaság (mint egy kivégzésen…) és néhány járókelő vett részt, a hangulat nem volt ünnepi, beszéd sem hangzott el.
   A hídon nem lehetett ingyen átkelni, annak, aki használni szerette volna, a két hídfőnél álló vámháznál hídbárcát kellett fizetnie. A hídbárca olyan pénzértékű jegy ill. érme volt, amellyel a hídpénz megfizetését lehetett igazolni. A híd egyik érdekessége (a sok közül), hogy a híd burkolata 1919-ig fakockás volt. (A budai Váralagutat később szintén a két angol tervezte és építette meg.)
   A Lánchidat megálmodó Széchenyi István soha nem ment át a kész hídon, ekkor már a döblingi elmegyógyintézetbe vonult vissza. Clark Ádámhoz írt egyik levelében olvasható, hogy „Igen és igen bízom, hogy a Mindenható mindkettőnket megtart addig, amíg megláthatjuk nagy művünk létrejöttét.” Amikor Clark meghalt, temetésekor, 1866-ban a Lánchídon gyászlobogó lengett.
   1899-ben, a Lánchíd átadásának 50. évfordulóján döntött a magyar kormány a „Széchenyi Lánczhíd” név felvételéről. De a köznyelvben, „pestiesen” csak egyszerűen a Lánchíd elnevezés honosodott meg.
   A második világháborúban a németek felrobbantották Budapest összes hídját, 1945. január 18-án, utolsókként, az Erzsébet-hidat és a Lánchidat, Európa és a világ két legszebb hídját… Ami az osztrákoknak nem sikerült, az a németeknek igen… Hát, ez van, amikor Magyarországnak ilyen „önzetlen” dualista szomszédja és „megbízható” háborús szövetségese van… 1947-ben kezdték meg az újjáépítést, 1949-ben lett kész.
   A Lánchíd és a Váralagút lezárására és felújítására nemsokára sor fog kerülni. Ezért gondoltam, hogy előtte megörökítem a hidat és az alagutat, még a régi, patinás formájukban… És megpróbálok a híddal és közvetlen környezetével kapcsolatban néhány érdekességet is elmesélni…
   A hídmesterrel sajnos nem sikerült találkoznom, mert akkor megkértem volna, hogy megnézhessem a felfüggesztő lánckamrát és felmehessek a hídkapuzat tetejére, mint Will Smith…  






























































































































































































































































































































































































































































































































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése