Az 1530-as években, a katolikus egyházban a
rebellió a protestantizmussal, a két
rebellis felforgató, hitújító, Kálvin
János és Luther Márton
lázadásával kezdődött (rebellió: 'lázadás, zendülés' – rebellis:
'lázadó, pártütő'. A latin re-
('újra') és bellum ('háború')
szavak összetételéből): Kálvin a
református egyházat, Luther az evangélikus egyházat alapította meg, a pápa,
a Vatikán és a római katolikus
egyházzal és tanaival (katolicizmus) szembeszegülve. Luther sutba dobta a bűnbocsánatot
garantáló búcsúcédulákat és a wittenbergi vártemplom kapujára kiszögezte 95
tételből álló tézisét. (A protestantizmus a latin ’protestál, protestáció’ – ’tiltakozik,
tiltakozás’ szóból ered. Régies kifejezés, régi, historikus magyar filmekben lehet látni olyan
jeleneteket, amikor országgyűlési vagy vármegyegyűlési képviselő kiabálja, hogy
„protestálok!”, vagyis „tiltakozok!”). A két „rebellis” célja a "pápista" katolikus
egyház megreformálása, megújítása volt, ez azonban mégis az egyház
megosztottságához, szétszakadásához vezetett. Ez az esemény életre keltette az
inkvizíció szörnyét is (emberek kegyetlen kínzása, elevenen való égetése, lásd eretnekek, "boszorkányok"), és
vallásháborúkat szított egész Európában, különösen Angliában, ahol történelmük
során katolikusok gyilkoltak protestánsokat és protestánsok gyilkoltak
katolikusokat. De a franciáknak sem kellett a szomszédba menni egy kis
vérengzést tanulni: ott a katolikusok a vallási ellenfeleiket, a hugenottákat
mészárolták le, irtották ki egyetlen éjszaka alatt. Az utcákon patakokban folyt
a vér. Ez volt a hírhedt Szent Bertalan éjszakája. A két vallási irányzat
között még hosszú évszázadokon át fennmaradt a „haragszomrád” rossz viszony, lassú,
de fokozatos enyhüléssel a végén: vallási türelem, vallásszabadság és tolerancia. (Az Egyesült Királyságban, Észak-Írországban
nem, mert ott még nincs megbékélés, még ma is provokálja egymást a két
felekezet…)
Ami
a három vallásban közös, hogy mindhárom vallás keresztény vallás, jelképük a
kereszt, Isten, Jézus és a Szentlélek személye megfellebbezhetetlen.
Az általános egyházi teológia tanainak többi részében már nincs közös nevező,
nincs egyetértés, nincs pardon. A protestánsoknál például: szentképek, templomi pompa elvetése, Úrvacsora elvetése, szentek elutasítása, stb., stb... (Még annyit érdemes tudni, hogy Kálvin János,
magyaros neve ellenére francia születésű, Jean Calvin az „eredeti”, becsületes
neve. Csakhogy mi magyarok mindent és mindenkit szeretünk magyarosítani (ami
persze nem okvetlenül baj). Lásd, így lett a kedvelt francia regényíró, Jules
Vern „magyarrá”, Verne Gyula néven, Adam Clark skót mérnök - a Lánchíd építője - Clark Ádám vagy a szintén kedvelt német író Karl May, May
Károllyá, avagy Martin Luther - Luther Mártonná… Ha már a neveknél tartunk, a "Lánchíd" csak a köznyelvben Lánchíd, a "rendes" becsületes neve Széchenyi Lánchíd...).
Az evangélikus
kereszténység; más nevein lutheranizmus vagy evangélikus vallás
egy keresztény felekezet; a protestantizmus
egyik fő ága. A Luther Márton
által indított reformáció
során jött létre Németországban a 16. században.
Követői az evangélikusok vagy lutheránusok.
Római
katolikus templomokat, Árpád korabeli freskós templomokat, kazettás mennyezetű
református templomokat már „százával, ezerével” mutattam meg. (Nemsokára
megmutatom a Szent István bazilikát,
az Esztergomi bazilikát, az Egri bazilikát, a budavári Mátyás templomot, valamint az egyik legszebb budapesti
templomot, a Bakáts-térit, a Belvárosi
Ferences templomot a Ferenciek terén, és a gyönyörű erdélyi, felvidéki középkori
freskós templomokat is). De evangélikus templomot még egyet sem mutattam be.
Most itt az alkalom, hogy megmutassam Budapest és az ország legnagyobb evangélikus
templomát. A Deák téri evangélikus templom Budapest
legrégebbi és legismertebb evangélikus temploma,
torony nélküli klasszicista
stílusú teremtemplom a Deák
Ferenc téren (az V.
kerületben). A legnagyobb budapesti protestáns templom. A
csatlakozó épületekkel együtt alkotott tömbben sok más evangélikus intézmény is
működik (evangélikus
gimnázium, lelkészi hivatal, lelkészlakások, könyvesbolt, múzeum,
óvoda) ezért a területet gyakran Insula Lutherana-nak („evangélikus
sziget”-nek) nevezik. A templom homlokzatát négy dór
falpillér díszíti, amit a tetején főpárkány zár, timpanonnal. A templombelső
egyterű, téglalap
alaprajzú csarnok, kettős karzattal. Az oltárképet Lochbichler Ferenc festette, művészi átköltése Raffaello Transzfigurációjának (Krisztus Tábor hegyi színeváltozása).
A templom Pollack Mihály
tervei alapján épült 1799-1808-ban. A főhomlokzatát Hild
József építette.
Az 1838. márcziusi pesti nagy árvíz
alkalmával sokaknak szolgált menedékül, mert a templomhajó alapzata jó egy
méterrel – mint egy sziget – kiemelkedett környezetéből. Míg az árvízi
menekültek biztonságban voltak a templomban, addig a templom környékét mintegy
nyolcvan centiméter magas víz borította. (A belvárosban, sok helyen másfél, 2
méter magasan is állt a víz!). A homlokzaton levő márványtábla hirdeti, hogy Kossuth
Lajos itt kereszteltette meg fiait, Ferencet és Lajos Tivadart, valamint Thököly Imre erdélyi fejedelmet, a „Kuruc
királyt” itt ravatalozták fel temetése előtt. Innen szállították a
felvidéki Késmárkra, végső nyughelyére. Az udvar felőli falon két bronz
dombormű Luther Márton 500.
és Johann Sebastian Bach 300.
születési évfordulójára emlékeztet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése