A Magyar Államvasutak 424-es mozdonyát
nagyon szerették a mozdonyvezetők, a vasutasok és az utasok is. A nép körében a
közkedvelt beceneve „Bivaly” volt,
de hívták „Nurmi”-nak is (utalva a finn olimpiai hosszútávfutó kitartására). A magyar
vasúti járműgyártás legnagyobb darabszámban gyártott mozdonyáról, minden túlzás
nélkül elmondható, hogy napjainkra legendává vált. Számos magyar filmben is
„szerepelt” a 80-as 90-es években. Néhány dalban is megjelenik a népszerű mozdony, a legismertebb ezek közül
az LGT Mozdonyopera
című albumának 424-es csatahajó című száma,
amelynek utolsó sorai így szólnak:
„A radarok hiába
lesnek ránk, ha kék is, zöld is a stop-lámpánk,
és szárnyakat ragasztunk
mindenhová, a kémény fölé és a sínek alá,
és lesz aki tudja, hogy mire
való a 424 - es csatahajó. Ez így
lesz jó!”
Vagy Cseh Tamás – Bereményi Géza: Désiré
apja (Száll a 424-es) című dalában így szól:
„Száll
a 424-es, mert az én papám fűti,
Száll
a 424-es, mert az én papám fűtő.
Szikrák
a szélben, szikrák szállnak.”
Nekem, gyerekkoromnak ikonikus
„tartozéka”, csodálatos emléke. Imádtam. Gyerekként megbabonázva csodáltam ezt
a mozdonyt: csodáltam monumentális nagyságát, robusztus „óriásságát”, csodáltam
komoly, tekintélyt sugárzó feketeségét, csodáltam ahogy a gőzt mindent elfedve
kiengedte, csodáltam a sűrűn gomolygó, fekete füstfelhőket ontó kéményét, csodáltam
az állomásra érkezésekor, indulásakor a rövid-hosszú mozdonyfüttyét, csodáltam sebességét, amint fekete tüzes paripaként
száguldott a síneken... Még arra is emlékszem (10-12 éves voltam akkor…), hogy
amikor vasárnaponként a templomba mentünk, mindig a legszebb ruhánkat vettük
fel, és amikor a 424-es vonattal
utaztunk, akkor szintén ünneplőbe öltöztünk. Így szoktatott rá édesapám arra,
hogy a 424-est ne csak szeressük,
hanem tiszteljük is… Ugyanis, egy 424-essel
akkoriban megtiszteltetés volt utazni… És számomra rendkívüli élmény is…
(Egyszer, apró gyerekkoromban - tán 7 éves lehettem - egy 424-es mozdonyt is irányítottam kézjelekkel, nyílt pályán… Ezt a
csudálatos, szinte hihetetlen történetemet az Eurüdiké és Orpheusz című novellámban olvashatják…)
A
Bivalyokat 1958-ig gyártották, a
sorozatgyártás 32 éve alatt összesen 514 példány készült belőle. Az
utolsónak gyártott Bivaly a 424.309-es pályaszámot kapta és sokáig Gárdony
vasútállomáson volt kiállítva. Az első, 1924-ben gyártott példány (424.001),
Jugoszláviában „ragadt” a II. világháborút követően és egészen 1968-ig közlekedett a
Jugoszláv vasútvonalakon. Ezután a zágrábi fűtőházban volt kiállítva, majd
1997-ben visszavásárolta (vagyis, drága pénzen megvettük, visszavásároltuk, ami
eleve a miénk volt…) a Közlekedési
Múzeum, ahol 2016-ig volt kiállítva. A vesztes II. világháború után 95 darab 424-es mozdonyt "vettek el" tőlünk a kedves szomszédaink (Csehszlovákia, Jugoszlávia valamint a Szovjetunió), "jóvátétel" címén.
Az utolsó 424-es, amely az utolsó
közforgalmú gőzmozdonnyal vontatott vonat is volt egyben, 1984-ben közlekedett
utoljára. Jelenleg 19 darab Bivaly található hazánkban, amelyek közül kettő
(424. 247 és 424. 009) üzemképes állapotban van, a MÁV Railtours használja őket nosztalgia vonatok
élén. Mi most egy ilyen nosztalgiavonattal utaztunk Pestről indulva Szobig,
majd vissza. És természetesen a szerelvényt nem más húzta, mint egy ikonikus „Bivaly” 424-es, mégpedig a MÁV 424.247 jelzésű, azaz a MÁV 424-es sorozatú, 247-es pályaszámú
klasszikus tagja…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése