"A bolondok rendszerint a mezei virágokért rajongnak. A mezei virágok a föld vad gondolatai, nyílnak magoktól szeszélyesen összevissza." (Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma)

2017. július 11., kedd

A Mária-szurdok, ahogy még senki nem látta

A Mária-szurdok

„Boldogasszony Anyánk, régi nagy Pátronánk;
Nagy ínségben lévén így szólamlik hazánk:
(refrén): Magyarországrúl, Pannoniárúl,
Ne felejtkezzél el árva Magyarokrúl.

Oh Atyaistennek kedves szép leánya!
Krisztusnak szent Anyja, Szentlélek mátkája: (r)

Nyisd fel az egeket sok kiáltásunkra,
tégy méltóvá bennünk régi gratiákra: (r)

Ime lásd mint kérünk, bűnünkbül kitérünk,
Tehozzád sóhajtunk énekszóval intünk: (r)”    (Boldogasszony Anyánk, részlet)

Kölcsey Himnusza (a költő 1823-ban írta, Erkel 1844-ben zenésítette meg) előtt Magyarországnak nem volt „hivatalos” himnusza. Ez időben a katolikus magyarság néphimnusza a „Boldogasszony Anyánk” c. egyházi ének volt. Legrégebbi lejegyzett szövegét Szoszna Demeter pannonhalmi bencés szerzetes 1715-ös énekeskönyvéből ismerjük. A vers szerzője rendtársa, Lancsics Bonifác (Bonifacius). A fenti részlet az énekeskönyvből vett vers legrégebbi változatából való.

Krisztus után 1038-ban az örökös nélkül maradt I. István királyunk (a későbbi Szent István király, szentté 1083-ban avatták) halála előtt a Szilveszter pápától kapott Szent Koronát és vele Magyarországot felajánlotta Szűz Mária oltalmába. Innentől ered Magyarország régi latin nyelvű katolikus elnevezése; Regnum Marianum, melynek jelentése: Mária Királysága. István királyunk eme nemes gesztusa által lettünk Mária Országa. És így lett Mária a mi Boldogasszony Anyánk, nekünk, magyaroknak a védőszentje, vagy ahogy még nevezzük, Nagyboldogasszony. És innentől datálható a Mária kultusz is, a magyarság Mária iránti tisztelete. Szükségben, betegségben, bajban, háborús időkben, vagy hálából mindig hozzá imádkoztunk. Őróla lett elnevezve az a zöldmohás szikla a Szurdokvölgyben is; Mária-szikla, sőt maga a mély bevágású völgy is; Mária-szurdok. A szikla ősi magyar kegyhely már vagy ezer éve. Ezt a kultikus helyet, ezt a varázslatos szurdokot mindenki jól ismeri Budakeszi mellett.
    De van ennek a szurdoknak egy másik arca, amely sokak előtt ismeretlen, titkokkal teli, felfedezetlen. És ez a hely még varázslatosabb, még egzotikusabb, még csodálatosabb. Az ember nem is gondolná, hogy ilyen gyönyörű hely van a Földön, mégpedig az ismert, már százszor látott szurdok – felett. Igen, így igaz, felette. Szerintem, nem sokan tudnak róla. Tudniillik, a kanyon meredek jobb oldalán található egy másik csodás világ, a természet egy csodálatos gyöngyszeme. Egy ismeretlen, rejtőzködő, titokzatos világ, egy tüneményes, virágos tündérkert. Egy természetes sziklakert, háborítatlan élővilággal.
    A Mária-szurdok tulajdonképpen négy szintből áll. A legismertebb – a mindenki által ismert alsó szint, ahol a Mária-szikla is található. A fölötte húzódó három szint bejárható és végig lehet menni rajtuk, de aki ezt megkísérli, előbb kőszáli vagy hegyi kecskévé, vagy netán zergévé kell változnia, mert életveszélyes, meredek szakaszok is található rajtuk. Sok esetben jobb nem lenézni a szurdok aljába, miközben nyaktörő és keskeny ösvényen egyensúlyozunk a gerinc oldalában. A három szintet én neveztem el (képeken említem), így talán egy kicsit jobban tudom érzékeltetni, hogy az egyes szintek milyen különleges kő- és sziklaformációkat, milyen változatos élővilágot rejtenek odafenn. A szinteken különleges sziklavonulatokat, megbújó sziklatömböket, napégette, lapos sziklapadokat és nagy kiterjedésű, zöld mohapárnákat, egyedi növényvilágot találunk. A szinteken végighaladva, a szurdokot oldalról, sőt fentről lenézve, felülről is lehet tanulmányozni, változatos szépségeiben gyönyörködni. Innen, a felső szintekről egy buja, érintetlen őserdőre tekinthetünk. A negyedik szintről, a sziklatetőről meg pazar kilátás tárul elénk. Igazából van még egy szint - s akkor ez már az ötödik -, a legfelső szint, mégpedig a tető, vagyis ahol a hegy tetején elterülő hangulatos, füves tisztás van, amely tavasszal például, telis-tele van nyíló vadvirágokkal; hóvirággal, fekete- és leánykökörcsinnel, tavaszi hériccsel, kék ibolyával.
   A szocializmus égisze alatt, a rendszer egyházellenes politikájába illeszkedve, próbálták a szurdokot átkeresztelni, másként hívni; Stromfeld Aurél út, Meteor-szurdok.  Végül 1990-ben nyerte végleg vissza eredeti nevét.
    Nagy élményünk volt, hogy végre először, láthattunk egy élő hím szarvasbogarat. Nőstényt sokszor láttunk már, de agancsos hímet csak elpusztult állapotban. Illetve néhány alkalommal láttuk egyet-egyet nagy zúgással repülni magasan a tölgyerdők lombjai között (a tölgy a kedvenc fája, lakóhelye). Most, egy gyönyörű példány repült felénk és landolt fejmagasságban egy tölgyfa vastag ágán. Először kapálódzott, mikor a kezembe vettem, de aztán látva hogy nem bántjuk, megnyugodott, sőt a végén alig tudtam levakarni magamról, dupla-horgas lábaival annyira belém csimpaszkodott.