"A bolondok rendszerint a mezei virágokért rajongnak. A mezei virágok a föld vad gondolatai, nyílnak magoktól szeszélyesen összevissza." (Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma)

2017. augusztus 15., kedd

Zsámbék kincsei és szépségei



Zsámbék (németül Schambek) ezernyi látnivalójával hívogatja a vándort, vagy csak az egyszerű turistát, aki véletlenül erre jár, vagy tudatosan ebbe a szép kisvárosba látogat. Mindjárt itt van a magyarok és svábok lakta városka egyik legrégibb parasztháza, a sváb Tájház, a Szent Vendel domborművével díszített népi lakóház. A szentről elnevezve Szent Vendel-háznak is nevezik. Szent Vendel a pásztorok, és egyben az itt élő svábok helyi, segítő és patrónus védőszentje, amióta csak itt élnek. A házban található helytörténeti gyűjtemény a régi időkben használatos gazdag díszítéssel festett és egyedi technikával készített parasztbútorokat, használati eszközöket tárja elénk. Ezek a tárgyak a száz-kétszáz évvel ezelőtti sváb népművészetet és a régi földműves életet, autentikus jelképvilágát idézik és hozzák vissza, hogy mi – ma élők - is láthassuk és megismerjük.
     Érdemes megtekinteni az itteni Lámpamúzeumot is.
   Szerintem a város egyik (még romjaiban is) legszebb, legizgalmasabb látnivalója, kincse (a premontrei bazilika romjai mellett) a XVIII. században épült barokk szobor együttes, a Pestis-szobor, az Immaculata. (Immaculata; makulátlan, szeplőtelen). Megpróbáltam utánajárni, kis magánnyomozást folytatni a szobor történetével, sorsával kapcsolatban: Magyarország első pestis-szobrainak egyike, tehát egyik legrégebbi köztéri szobrunk. Megbecsülhetetlen történelmi és művészeti érték! 1737-től 1739-ig súlyos pestisjárvány sújtotta a falut. A lakosság fele, 828-an estek áldozatul a halálos kórnak („fekete halál”). A középkor évszázadaiban az egyik legfélelmetesebb és a legpusztítóbb betegség, ami ellen nem tudtak védekezni.
    Gróf Zichy Miklós a járvány elvonulásának emlékére állíttatta a barokk stílusban megformált szobrot. A szobor hálaadás és fogadalmi szobor egyben. A falu lakói Szűz Máriához imádkozva megfogadták, hogyha Mária segedelmével elmúlik fejük felett a veszedelem, hálából szobrot emelnek neki. Így is történt. A szobrot 1739-ben szentelték fel.
    Sajnos a valamikori több alakos szobor kompozíciót „vizes” mészkőből faragták és építették fel, vagyis olyan kőzetből, amelynek a mésztartalmát a víz könnyen oldja. És majd 300 éven át az eső, a jég, a fagy megtette hatását... Mára csak Szent Vendel szoboralakja maradt meg; fején a jellegzetes kalap, kezében a Biblia, amit magához szorít. Szent Vendel skót hercegként látta meg a napvilágot Kr. u. 554-ben. De ifjú korában elhagyta a királyi udvart és Rómába zarándokolt. Hazafelé tartva Németalföldön telepedett le és koldulással tartotta fenn magát, majd remete lett. Egy ideig pásztorkodással tengette életét és meg tudta gyógyítani a beteg állatokat. Szent életmódjának és csodatevő tulajdonságának híre ment mindenfelé. A pásztorok hozzávitték beteg háziállataikat, hogy megáldja és meggyógyítsa. Majd pappá szentelték és egy kolostor apátja is lett.
   Kik lehettek a többi hányattatott sorsú szoboralakok, amelyek az évszázadok alatt sajnos elpusztultak? Nem volt könnyű kinyomozni, mert a szoborról szinte semmiféle leírás nem maradt fenn. Szűz Mária állt az oszlopfőn. Szent Vendel mellett a mellvéden és a talapzaton, a jobb illetve a bal oldalain valószínűleg Szent Rókus, Szent Sebestyén és esetleg Szent Antal szobrai álltak. A talapzat középmezejében található relief valószínűleg Szent Rozália a barlangban fekvő alakját ábrázolhatta. Mindannyian a pestis, a kolera, és más csúf betegségek ellen óvó védőszentek, akikhez imádkozni, könyörögni lehetett. Szent Rozáliáról annyit, hogy a szentek között a legönpusztítóbb, aszkéta szent volt. A nemesi családja pompáját már fiatalon otthagyva a Palermo környéki barlangokba húzódott vissza, szinte mindegyiket kipróbálva. De nagyon válogatós volt, mert mindközül végül a legridegebb, legutálatosabb barlangot választotta. Egyetlen lakberendezési tárgya egy Jézus fafeszület volt. Az emberektől távol, a teljes magányt választva, éhezett (gyökereken vadgyümölcsökön élt), fázott, de nem törődött vele. Idejét az egész napi imádkozás töltötte ki. Sanyarú szenvedésének és a barlang nem éppen összkomfortos mivoltának meg lett az eredménye; fiatalon 35 éves korában elhunyt. Összeaszalódott újaival még akkor is a feszületet szorította… Mumifikálódott holttestére 500 év múltán találtak rá (végül is csak sikerült a legeldugottabb barlangot megtalálnia), egy, a várost pusztító pestisjárvány idején. Csodálatos módon, holttestének megtalálása után megszűnt a járvány… A szobron lévő dombormű a leggyakrabban ábrázolt pózban láttatta (persze addig, amíg szét nem mállott); Rozália a barlang hideg földjén fekszik, bal karját téve vánkosul a feje alá, míg jobbjával a keresztet öleli magához…
    (Az egyik fotómon Szűz Mária szobrát megpróbáltam az oszlop tetejére „varázsolni”, egy korabeli, archív kép alapján, amit az Interneten találtam. Valamint egy másik képemen a teljes szoborcsoportot próbáltam megrajzolni, „rekonstruálni”. Körülbelül így nézhetett ki valamikor, mielőtt a szobrok el nem pusztultak).  
  Összegzésül, sajnos megállapítható, hogy a szobor Zsámbék hányatott sorsú, méltatlanul elhanyagolt állapotú, a legértékesebb, mégis egyáltalán nem megbecsült emlékszobra. Sokkal nagyobb védelemre és teljes restaurálásra szorulna. Végül is a szobor nemcsak a Zsámbékiaké, hanem mindannyiunké is…








































































































































































  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése